Petjel is een Javaans gerecht. De ingrediënten zijn gestoomde taugé, kousenband en bladgroente met pindasaus. Petjel is de Oost-Javaanse versie van gado-gado.

Petjelsaus bestaat uit opgebakken ui en knoflook, met sambal trassi, pindakaas en kentjoer.
Uitgebreid: kacang tanah (pinda), suiker, zout, lomboks & rawits (Spaanse peper), daun jeruk limo (limoenblad), bawang putih (knoflook), bawang merah (sjalot), azijn, specerijen, sojaolie.
Hier staat een recept:
https://pisangsusu.com/470-pindasaus-iii-petjelsaus/
SimonV
4 jaar geleden
Petjel is groentesalade met een pittige pindasaus.

De saus van petjel is anders dan de saus die je bij gado gado serveert. Bij petjelsaus hoort er altijd kentjoer of kencur in. Kentjoer is familie van gember en heeft een specifieke ietwat bittere smaak. En er zit trassi in: gefermenteerde garnalenpasta. Verder bestaat het uit ui,knoflook, sambal, palmsuiker, pindakaas, water, citroensap en zout.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Met een perfect recept om zelf petjel te maken. Gewoon een mooie verse zelfgemaakte boemboe. Vooral de trassi: stinkt in het potje, maar is heerlijk in het recept.