Hoe weet ik of de bief in de supermarkt, grasgevoerd of graangevoerd is?

Ik wil graag grasgevoerd bief, maar zag het nergens echt staan in de supermarkt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.4K
Ritsuka
4 jaar geleden
Dat heet hier gewoon rundvlees
Amadea
4 jaar geleden
Beter koop je dat bij een biologische slager. Dan heb je zekerheid.

Antwoorden (2)

In de supermarkt is het was het is. Daar kan je weinig aan veranderen.
Al zijn er wel supermarkten ( en die zijn er veel ) waar je biologisch vlees kan kopen. Die dieren hadden dan biologisch voer. De regels voor bio ken ik niet van buiten.

De onderstaande zin komt van AH winkelketen : ‘Van entrecôte tot picanha. Van 175 gram tot 2,5 kilogram. Van volledig grasgevoerd tot graan- én grasgevoerd. Bij ons vind je tientallen steaks met verschillende eigenschappen’, zo omschrijft Albert Heijn het assortiment van de Vakslager-store zelf.

Moet het echt uit de supermarkt komen?
Er zijn ook vb site zoals 'deel een koe' waar je een stuk van een koe kan reserveren en dan heb je zekerheid dat het een graskoe is.
Je kan ook sites vinden waar je je vlees kan selecteren zoals 'natuurvlees' of 'okvlees'
* Ik wou na het AH gedeelte nog iets zeggen maar toen ik dieper ging kijken naar de gegevens bleek hoewel jumbo ook op bio en 'vlees met oorsprong' inzet. Deze inzet niet zo heel koosjer te zijn. Maar als AH en Jumbo zo'n dingen doen ben ik er zeker van dat er ook andere ketens ( buiten de delhaize of carrefour waar ik weet dat er bio is ) erop inzetten.
Toegevoegd op 25 juli 2019 15:48: tekst
4 jaar geleden
Het lijkt erop dat er geen supermarkten zijn die concreet vermelden dat ze 100% grasgevoerd vlees verkopen. Aangezien grasgevoerd vlees een stuk duurder is, kunnen we er daarom vanuit gaan dat ze dat niet per-ongeluk vergeten te vermelden. Hoogstens wordt uitgelegd dat koeien "lekker rond kunnen grazen" of "het hele jaar door in de weide kunnen grazen", maar dat zegt niets over eventueel bijvoeren van deze koeien.

Dus, in de basis, tenzij er expliciet "grasgevoerd" op een etiket staat en de uitleg die daarbij past --- geen antibiotica, enkel gedroogd gras (hooi) als extra voer in de wintertijd, geen groeihormonen, het hele jaar door lekker buiten kunnen grazen --- kunnen we verwachten dat er granen of maïs of soya in de voeding van de koe zit opgenomen.

Biologische keurmerken zeggen dan ook helemaal niets over de voeding, anders dan dat de voeding zelf (gras, maïs, soya, graan) biologisch is geteeld, en daar heeft de koe vrij weinig aan als dit betekent dat het dieet niet 100% uit (gedroogd) gras bestaat.

Het lijkt er in ieder geval op dat de grootste supermarktketens voor particulieren --- AH, Jumbo, Aldi, Spar & Lidl --- geen grasgevoerd vlees aanbieden. Dit geldt dus voor hun basisassortiment én voor hun webshop aanbod, dat laatste is in de meeste gevallen veel uitgebreider dan wat de individuele filialen kunnen bieden.

Dus vooralsnog kan je grasgevoerd vlees het beste bij de slager of nog liever direct bij de boer halen. Graangevoerd vlees evengoed, maar dan is de slager vaak een geslaagdere keuze, tenzij je bevroren en in bulk vlees wil kopen.