waar danken pindakaas en leverkaas hun naam aan?

waarom worden ze zo genoemd terwijl er geen kaas in zit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

In 1948 kwam het eerste potje pindakaas in Nederland op de markt, maar dat mocht niet onder de naam pindaboter. Boter was namelijk een naam die speciaal was vastgelegd voor echte roomboter. Dus alleen roomboter mocht boter heten. Andere botersoorten hadden de naam margarine. En toen moest er dus een andere naam bedacht worden. De naam pindakaas werd gekozen, omdat pindaboter werd vergeleken met leverkaas. Dat is ook broodbeleg waar helemaal geen kaas in zit, maar wel kaas in de naam heeft.

Toegevoegd na 1 minuut:
De naam van leverkaas is zo gekozen omdat leverkaas zich laat snijden als kaas, daarom heeft het die naam gekregen, verder heeft het er weinig mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pindakaas lijkt af te stammen van een duitser in Suriname. Die heeft het Surinaamse 'sranan' woord voor pindakaas (pinda-dokkunnu) vertaald naar = Duits Pinda-Käse en onder dokkunnu dat dat een Klösel kan zijn van o.m. maïs, rijpe bananen en pinda=s, in het laatste geval (weer) in het Duits Pinda-Käse. Klösel betekent noedel, groot of klein, dus een compacte hoeveelheid van een stevige, kneedbare massa. Dat woord Pinda-Käse komt in geen enkel oud of recenter Duits woordenboek voor, ook niet bij Wullschlägel (1856), die van Duits naar Sranan vertaalde. Zodra het product er is, wordt het Erdnussbutter genoemd. Opmerkelijk is ook, dat het latere Sranan kassie/kasi voor gewone kaas bij Schumann nog niet voorkomt.