Zelfde product wisselend voedingswaarde, hoe kan dat?

Als ik lijnzaad zoek zijn er verpakkingen met 0,5 g koolhydraten per 100g maar ook verpakkingen met 11,3 g koolhydraten per 100g. Hoe kan dat, lijnzaad is toch lijnzaad? Zelfde voor eieren, hierbij verschilt ook per merk het aantal koolhydraten variërend van 0g tot 1,75g koolhydraten per 100g ei. Volgens de Nevo lijst van het rivm bevatten eieren 0g koolhydraten.
Wat mij ook opviel, bloemkool gekookt bevat minder koolhydraten per 100g dan rauwe bloemkool. Het verschil is 1g koolhydraten per 100g bloemkool. Hoe kan dat dan?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
6 jaar geleden
Ik zou mij niet zo druk maken om de variatie in koolhydraten. Focus gewoon op voldoende (vezelrijke) groente en eiwitrijke producten eten, de rest is details.
tinus1969
6 jaar geleden
Ik zou overigens dit soort cijfers met een korreltje zout nemen. De daadwerkelijke voedingswaarde/samenstelling van verse producten varieert van dag tot dag, en is ook afhankelijk van de bewerking (vers/gesneden/koken/bakken/etc).
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
'Lijnzaad is lijnzaad' klinkt logisch maar dat is het niet. Het kan van het land van herkomst en de daar gebruikte teeltwijze, klimaat, ras en eventuele bewerking afhangen wat de voedingswaarde van een product is. Een appel uit Nederland kan zo ook een andere voedingswaarde hebben dan eenzelfde soort appel uit Spanje, om maar wat te noemen.
Los daarvan ben ik het volkomen eens met Ritsuka; staat je niet blind op dit soort getalletjes; eten wordt anders al gauw een obsessie voor je en dat doet meestal meer kwaad dan goed. Gebruik gewoon je gezonde verstand, gezonde levensmiddelen en zorg voor gezonde lichaamsbeweging, dan hoef je je om een paar gram koolhydraten meer of minder totaal geen zorgen te maken.

Antwoorden (1)

Wat ik tegenkom in de tabellen, is dat lijnzaad ca 13 gram koolhydraten bevat, waarvan 0 gram suikers. Ik denk dat het verschil in getallen hem daarin zit. Bij gekookte groente is watergehalte anders dan bij rauwe dus dat kan een verschil geven per 100 gram.