wie weet wat voor kommetje dit is?

Heeft de vorm van een juskom, maar met 2 schenktuiten en 2 oortjes. Een schenktuit vanaf de bovenkant met de letter G en een schenktuit vanaf de bodem met de letter S. Ik heb 't idee dat het iets is voor 2 vloeistoffen, 1 licht en de ander zwaar.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1K
Amadea
7 jaar geleden
Kan je er ook een foto van laten zien?

Antwoorden (1)

Het is inderdaad een jus- en sauskom, afkomstig uit Frankrijk. De ene kant, met de hoge tuit, voor de vette jus. Op z'n Frans heet dat Gras, daar dient de G voor. En de andere kant, met de lage tuit, voor de magere saus. Waar de S voor staat heb ik nog niet zwart op wit zien staan, maar wellicht is dat gewoon de s van Sauce.

Nadat de jus even op tafel staat komt vanzelf het vet naar boven en drijft dan op de magere bouillon. Wie alleen magere jus wil, schenkt via de lage tuit de bouillon onder de vetlaag vandaan.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ inderdaad een Franse juskom.
Een saucière gras maigre (voor vette en magere (dunne) jus.
Kan het zijn dat er een letter m staat (dus geen s).
Amadea
7 jaar geleden
Er staat overal een M, ja. Maar die kan je toch niet lezen als een S ?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dit kommetje komt inderdaad uit Frankrijk, komt ook voor in Genève. De officiële naam is Saucière Gras et Maigre. En simpel: het scheidt de vette van de magere jus. De 'G' staat inderdaad voor Gras, maar de 'S' kan ik niet zo snel thuisbrengen. Is de letter 'S' wellicht een beetje beschadigd op de juskom? ZOU het de letter 'M' kunnen zijn? Ik kom niet verder dan: mager in het Frans is wellicht 'Sobre'; in het Engels is 'Scrawny' of 'Skimpy'. EWellicht interessant om de herkomst van het kommetje te achterhalen. De "Saucière Gras et Maigre" juskommetjes zijn nog steeds te koop, maar wellicht niet zo mooi....