Wat zijn dat voor koekjes waar Amerikaanse schrijvers het over hebben bij het beschrijven van een ontbijt of lunch?

In boeken van John Grisham kom ik ontbijt beschrijvingen tegen van: "koekjes met vette bacon en eieren.

En David Baldacci heeft het over: "deegkoekjes met jus"

3.8K
gvrox
7 jaar geleden
Werd dat werkelijk als "koekjes" vertaald in die boeken ? ai ai ai ... En "jus" is ook al fout, gravy (in dit geval) is meer een soort ragout.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ja er staat werkelijk koekjes.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Als je het woord "jus" invoert op een vertaal site krijg je gravy. En ragout word ragout. Ik kan me nog een aflevering herinneren van Gordon Ramsay kitchen Nightmares. Waarin ze een remake deden bij een restaurant en de slogan "real gravy" invoerde. Daar ging het ook om jus.
gvrox
7 jaar geleden
Ja, normaal gesproken is gravy wel wat wij jus noemen (of een iets ingedikte vorm ervan), maar de gravy bij https://en.wikipedia.org/wiki/Biscuits_and_gravy is echt meer een ragout.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ja je hebt inderdaad gelijk. Dat ziet eruit als (bedorven) ragout.

Antwoorden (2)

Als het gaat het om A Painted House (vertaald als "De Erfpachters") dan worden breakfast biscuits met ham en eieren bedoeld. Zie bron voor een smakelijk ogend voorbeeld. Biscuits vertalen naar koekjes is wellicht een wat ongelukkige vertaling, al ziet het er wel soms uit als wat wij als koekjes zouden zien. Google maar eens op images voor "breakfast biscuits".

Merk op dat Amerikanen sowieso gemiddeld veel zoeter en vetter ontbijten dan wij. Pannekoeken met stroop... Google images voor "breakfast pancakes". Ik heb eens twee weken bij Amerikaanse kennissen gelogeerd, en het was echt elke ochtend zo'n stapel van acht van die dikke fluffy pannekoekjes ter grootte van een flink koffieschoteltje, en er ging voor zes man een literpot mierzoete "sirup" doorheen per twee dagen. Gek hè, al dat overgewicht...

Toegevoegd na 2 minuten:
En over die deegkoekjes-met-jus, die weet ik zo gauw even niet, maar hier heb je een mooi recept dat het wel eens zou kunnen zijn (zie bron 2).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het ziet er uit - die eerste versie dan, de tweede lijkt me wel erg mierzoet - als de witte broodjes waar beschuiten van worden gemaakt ; beschuitbollen. Vandaar wellicht de vertaling naar biscuits ; twee maal gebakken. Koekjes vind ik eigenlijk een vrij slechte vertaling van een vertaler die zich niet echt heeft verdiept in wat daar nu precies staat. (Maar het kan zijn dat het voor het verhaal ook volstrekt onbelangrijk was). Ik hou zelf echter wel van vertalers die echt de kleinste details achterhalen of vertalen naar de Nederlandse situatie, zoals Max Schuchart en Wiebe Buddingh. Die hadden daar ongetwijfeld iets heel treffends op gevonden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Biscuits met koekjes vertalen is inderdaad slordig. "Beschuit" was alvast beter geweest. Beschuitbollen is inderdaad een goede term.
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Het ging om het boek "Het Vonnis" maar "a painted house" (de erfpachters) heb ik recent gelezen daar kwam ik het inderdaad ook in tegen.
Amadea
7 jaar geleden
Ze zien er op de foto's meer uit als scones dan als beschuit. Maar scones is natuurlijk ook weer buitenlands woord. Zoete broodjes is dan misschien een betere vertaling.
amc
7 jaar geleden
Amadea@ ze zijn echter niet zoet maar smaakneutraal. Het heeft ook niets met koek te maken, maar het zijn meer broodjes. Inplaats van brooddeeg zijn ze gemaakt van een soort biscuitdeeg en daarom alleen heten ze 'American biscuits'.
Ze lijken inderdaad op scones alleen de bewerking en receptuur is simpeler en uiteraard het 'zoete' van scones ontbreekt.
gvrox
7 jaar geleden
@amadea ik vind jouw redeneringen af en toe toch wel heel bijzonder... het ziet eruit als een scone "dus" is zoete broodjes misschien een betere vertaling. Nou passen zoet en hartig soms goed bij elkaar, maar zoete broodjes en eieren en bacon, of met een soort ragout, liever niet. Bovendien blijkt al uit de recepten dat ze niet zoet zijn.
De Amerikaanse 'biscuits' zijn een soort broodjes die vrij smaak neutraal zijn en een heel andere structuur hebben dan wat wij als broodjes zien. Wij gebruiken voor onze broodjes gistdeeg en de Amerikanen gebruiken een soort biscuitdeeg. Het resulteert dan in een luchtig broodje met een zachte kruim.

Vraag je in Amerika om een 'biscuit' dan krijg je een klein, zacht, boterig en luchtig broodje. Vraag je in Engeland om biscuits dan krijg je een koekje, net zoals bij ons. Het zijn dan platte 'zandachtige' koekjes die niet te zoet zijn en kunnen ook smaken hebben zoals chocolade, nootjes of toffee. Uiteraard kunnen ze ook net zo gebakken zijn als onze biscuitjes/kaakjes.

Vooral in de Amerikaanse zuidelijke staten werden ze altijd gegeten, zowel bij het ontbijt als bij de lunch of het diner. Je kunt ze qua uiterlijk vergelijken met scones, maar die zijn weer zoeter. Vaak worden ze net zo uitgestoken uit het deeg en na het bakken doorgesneden, belegd en gevuld.
Inmiddels zijn ze overal geliefd in de VS en is het 'Empire Biscuit' restaurant in New York een geliefde plek geworden, nadat zij geopend waren. Hier kan je zelfs 24 uur per dag, de gevulde broodjes in maar liefst 24 varianten kopen.

Ze zijn eigenlijk simpel om te maken. Bloem, bakpoeder en wat zuiveringszout worden gemengd en dan wordt er met een vork of 2 messen, de boter door vermengd, tot je kruimeltjes hebt. Terwijl je blijft roeren wordt er melk aan toegevoegd tot je een deeg hebt, dat je als hoopjes op bakpapier legt. In ong. 1 kwartiertje worden ze dan in een hete oven gebakken. Wil je ze mooi rond uitsteken, dan moet je iets steviger deeg maken, door het voorzichtig nog iets te kneden zodat het iets egaler is geworden.

In de variant die met jus wordt gegeten, wordt meestal karnemelk gebruikt. Uiteraard kan je daarmee nog meer hartige vullingen gebruiken.

Op deze site vind je talloze receptideeën en vaak met video!
http://www.marthastewart.com/search/results?keys=biscuits
amc
7 jaar geleden
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik zal die video straks eens kijken. Ik hou wel van apart eten. Misschien is het wel heel lekker.