Wat is het verschil in gebruik tussen een grillpan en een grillplaat? Merk: le creuset gietijzeren pan/plaat

Bij de grillpan is het handvat doorlopend aan de grill en dus van gietijzer. Wordt dus net zo heet als de handvatten van de plaat! En bestaat er een goedkoper alternatief voor le creuset, gietijzeren grillpan/plaat? Beslist zonder teflon anti-aanbakpan.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.7K
paulus811
8 jaar geleden
Ik heb die le le creuset grillpan en heb geen probleem met het handvat. Het wordt inderdaad wel heet, maar na het grillen pak ik met een tang het eten eruit en zet ik de pan uit. Je schud een grillpan nooit leeg en afgieten kun je m ook niet. Maw, er is geen noodzaak om de hete greep aan te pakken. Fijne van juist deze pan zijn de diepe grillgroeven, van veel pannen zijn ze ondiep zodat je eten alsnog in een plas vet of vocht ligt. Wel alleen met water schoonmaken, sop is funest.

Antwoorden (1)

Het grootste verschil zit hem in de handbaarheid en uiteraard de plaats die een grillplaat meer inneemt op de kookplaat. Een grillpan kan je met een hand omschudden en de plaat heeft twee handgrepen. Eigenlijk onzin dus omdat je bij het grillen de pan of plaat niet gaat omschudden en zeker niet als die zwaar is zoals gietijzer nu eenmaal is. Je wilt ook meestal juist de grillstreepjes zichtbaar hebben en dan laat je het vlees natuurlijk even liggen.

Het is niet gezegd dat een grillpan altijd een handvat heeft dat ook heet wordt. Er zijn veel pannen die een houten handvat hebben of een van kunststof. Kijk eens bij bijv. bol.com...goede service, goede prijzen en betrouwbaar als webshop. Je krijgt in elk geval al een indruk van de verschillende soorten die er zijn.

Le Creuset is inderdaad een van de beste braad/grill merken maar, alle waar naar zijn geld...wel duur helaas.
Toch heeft BK ook een fijne grillpan die ikzelf al lange tijd heb en veel gebruik. Hij kost ong. de helft van de Creuset en doet zijn werk prima. Ik heb de 'easy basic' keramische grillpan van BK en die is een stuk praktischer dan een gietijzeren exemplaar dat meer onderhoud kost.
De keramische laag is krasvast en bevat géén schadelijke stoffen. De pan heeft dezelfde goede eigenschappen als gietijzer... is net zo snel warm en geleidt de warmte ook net zo goed over de bodem. Hij heeft ook een goed gevormde koudgreep en wordt echt niet warm. Hij kan ook in de oven tot 160 graden C.
De Blokker heeft hem ook vaak in het assortiment pannen en anders bestellen ze hem wel als je ernaar vraagt.

Uiteraard zijn er meer merken met koudgreep, maar ik wilde toch even mijn eigen ervaring meedelen.
amc