Kunstmatige geur- kleur- en smaakstoffen zijn levensmiddelenadditieven die niet vanuit een natuurlijke bron zijn verkregen.
Veel aroma's worden door chemische synthese verkregen: de smaak kan erg lijken op bijv. echte frambozen, maar bij de productie is geen framboos te pas gekomen.
Kunstmatig of natuurlijk zegt overigens niets over de veiligheid of dat het 'beter' is.
Niet alles wat natuurlijk is, is ook gezond (zeker niet als het 100x is geconcentreerd): de meest giftige stoffen komen rechtstreeks uit de natuur!
Utrecht
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

E-nummers zijn chemische additieven (hulpstoffen) die door de EU zijn goedgekeurd voor het gebruik in voedsel. Vaak is het aan het nummer alleen moeilijk om te achterhalen om wat voor stof het nu precies gaat. Op deze site kunt u specifieke e-nummers opzoeken.

De e-nummers zijn in verschillende categorieën ingedeeld.

Toegevoegd na 3 minuten:
- E100-199 : Kleurstoffen
- E200-299 : Conserveermiddelen
- E300-399 : Anti-oxidanten
- E400-499 : Emulgatoren
- E500-599 : Diverse additieven
- E600-699 : Smaakversterkers
- E700-799 : Conserveermiddelen
- E900-999 : Anti-schuimmiddelen, glansmiddelen, deegverbeteraars, zoetstoffen
- E1400-1499 : Gemodificeerde zetmelen
- E-nummers van dierlijke producten

In de onderstaande link kun je zien welke stof(fen) elk e-nummer bevat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijke additieven komen uit natuurlijke bronnen en hebben een plantaardige, dierlijke of minerale herkomst. Een voorbeeld is de gele kleurstof E100 die uit geelwortel
wordt gehaald.

Kunstmatige additieven worden in een laboratorium gemaakt. Dat betekent dat de stof kunstmatig is geproduceerd en dezelfde samenstelling kan hebben als een natuurlijke stof, maar het heeft beslist niet dezelfde waarde en kwaliteiten.

Appelzuur E296 komt bijvoorbeeld natuurlijk voor, maar wordt ook kunstmatig gemaakt. De alom bekende plastic knijpcitroen is een duidelijk voorbeeld: dit wordt chemisch bereid en heeft niets te maken met echt citroensap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Utrecht
14 jaar geleden
Hoho: de citroenen in supermarkt bevatten wel degelijk echt citroensap!! Maar inderdaad wel met conserveermiddel en mogelijk andere hulpstoffen.