Waarom proef je chocolade niet zoals je met wijnproeverijen doet, niet doorslikken, maar bewust proeven en in een kwispedoor of mok laten lopen?

Zo heb je wel de lusten en niet de lasten van chocolade, je wordt niet dik.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je wordt niet dik van een chocolade proeverij... Maar van de 20 repen die je in de giftshop koopt en die binnen een week op eet.
Gematigheid daar gaat het om.
Ritsuka
9 jaar geleden
je word niet dik van chocolade, je word te dik als je meer kcal eet dan je verbruikt, en dit kan ook van 'gezonde' voeding zijn. En zodra je iets in je mond hebt begint het verteringsproces al, en worden er ook al kcal opgenomen door je lichaam.
Rieneke1
9 jaar geleden
Plus Ritsuka.
Erna55
9 jaar geleden
Als je zelf alleen chocola wilt proeven en uitspugen, ga vooral je gang.
Wanneer je wilt dat anderen je idee gaan volgen : weinig kans.
flyingcrow
9 jaar geleden
Juist!!
flyingcrow
9 jaar geleden
Onder het genieten van chocolade valt ook het doorslikken daarvan,
Ik moet er toch niet aan denken om chocolade in een bakje te moeten zitten tuffen.....

Antwoorden (3)

los van het feit dat echte kerels de wijn gewoon door slikken wordt een dikke smeerbende als iedereen met chocola gaat spugen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De reden dat we alles gewoon opeten en drinken en wijn niet bij proeverijen is omdat goede wijn erg prijzig kan zijn. Als je te veel wijn binnen krijgt kun je niet meer goed beoordelen of de wijn echt goed is, en kan je dus achteraf veel betalen voor wijn die je niet echt lekker vindt (maar die op het moment van proeven wel lekker leek: je kon het niet goed beoordelen doordat je beneveld was).

Het binnenkrijgen van suiker beinvloedt de smaak vele malen minder dan alcohol dat doet, dus kan je het gewoon blijven eten.

Overigens is het zo dat als je echt donkere chocola (boven de 90% cacao) eet je na 1 of 2 stukjes echt wel genoeg hebt, de smaak is zo sterk dat hij alleen met bijvoorbeeld koffie of een andere drank goed te proeven is, en ook pas als je eraan bent gewend. Het merendeel van de gegeten chocolade bevat meer suiker dan cacao. Dus je zou ook kunnen zeggen: waarom slikken we suiker door en proeven we het niet gewoon net als wijn?

Mocht je eens echt donkere chocolade willen proberen, kijk dan eens naar de chocolade van Lindt, en dan de 92% of zelfs 99% cacao-versies, het is even wennen maar er zit amper suiker in dus wellicht een goed alternatief voor uitspugen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De voornaamste - en meest voor de handliggende - reden dat we wijn bij proeverijen niet doorslikken, is dat deze alcohol bevat. Daardoor worden je waarnemings- en beoordelingsvermogen dermate beinvloed, dat je bij wijze van spreken tig glazen verder niet eens meer kunt beoordelen wast voor drank je wegwerkt, laat staan de kwaliteit en de finesses. Wijn proeven doe je met een zo laag mogelijk alcoholhgehalte in je bloed. Niet doorslikken dus. Het is ook niet erg chic om bij een proeverij straaltoeter de deur uit te rollen.
Hetzelfde geldt overigens in iets mindere mate voor de caffeine in de - zeer sterke- koffie bij koffieproeverijen. Ook koffie wordt dus gespuugd.

De stoffen in chocolade die je waarnemingsvermogen zouden kunnen beinvloeden moeten in vele malen grotere hoeveelheden geconsumeerd om enig effect te hebben ; denk aan minimaal tien kilo. Omdat een dikke vloeistof ook beduidend lastiger - en minder discreet - is uit te spugen, ligt dat bij het proeven van chocolade niet voor de hand.Ook bij het proeven van olijfolie is uitspugen niet gebruikelijk. Simpelweg |: als het niet hoeft, doen we het niet.

(Calorieen en eventuele laxerende werking van de geproefde stof in kwestie is blijkbaar niet relevant).