waarom smaakt alles zo bitter?

Ik heb van de week een gerecht gegeten met pijnboompitten. Altijd een paar dagen er na smaakt alles zo bitter hoe kan dit? Heb ik dan een allergie voor pijnboompitten? Het is echt walgelijk gewoon...wel goed voor je lijn...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

Nou kijk eens, meerdere mensen hebben hier last van:

Het is nog niet onomstotelijk bewezen, maar wetenschappers geloven dat de bittere smaak wordt veroorzaakt door de stof Triglyceride. Deze natuurlijke stof zorgt voor een verstoring van de smaakwaarneming. Zoet wordt minder sterk waargenomen, en bitter juist extra sterk. Op de verschillende forums wordt o.a. beweerd dat de bittere smaak ontstaat wanneer de pijnboompitten niet zijn geroosterd, hier wijst echter niets op. Het gaat wel in alle gevallen om Chinese pitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Veel vollediger kan ik het niet zeggen. Europese pitten hebben dit probleem overigens niet, maar het is lastig om te bepalen waar ze vandaan komen en zeker als ze onderdeel uitmaken van bijvoorbeeld een kant en klare maaltijdsalade.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"vollediger" lijkt me ook een beetje inhoudelijk tegenstrijdig:P
Er is inmiddels onderzoek naar gedaan wat de vieze smaak in de mond veroorzaakt na het eten van pijnboompitten. Het blijkt dat enkel Chinese pijnboompitten smaakafwijkingen veroorzaken. Niet alle Chinese pijnboompitten geven klachten, maar het is niet duidelijk uit welk gebied van China de pijnboompitten afkomstig zijn die wel de smaak beïnvloeden. Het onderzoek heeft ook uitgewezen dat de pijnboompitten geen schadelijke stoffen bevatten die de smaakafwijkingen veroorzaken. Men dacht eerst dat er wellicht zware metalen in de pijnboompitten konden zitten, maar gelukkig bleek dit niet zo. Men vermoedt dat de smaakafwijkingen worden veroorzaakt door de hoeveelheid triglyceriden die voorkomen in de pijnboompitten. Triglyceriden zijn niet schadelijk voor de gezondheid.

Toegevoegd na 2 minuten:
Lees meer hierover op onderstaande site:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer genoeg heb je de verkeerde te pakken. Als je pijnboompitten koopt moet je er zeker van zijn dat je de ovale koopt. Niet die er een beetje driehoekig uitzien. Dat zijn de boosdoeners. Ik koop ze altijd bij de Makro in die plastic potten, en daar hebben wij geen last van. Die andere worden vooral bij de coop en albert heijn verkocht.