hoe lang blijft vlees in een geopende verpakking houdbaar in de koelkast?

even voor de duidelijkheid; als de aangegeven houdbaarheidsdatum op de verpakking uiteraard nog niet verstreken is.

zelf ben ik nogal snel geneigd geopende verpakkingen vlees en dergelijke na n paar dagen weg te gooien, maar ik vraag me af of dat echt nodig is...

toevallig heb ik daarvan nu ook n voorbeeld bij de hand.
afgelopen vrijdag heb ik n verpakking vlees gekocht, houdbaarheidsdatum 13/6. n deel daarvan heb ik za. en zo. gebraden, het overige deel heeft constant in de koelkast gelegen en ligt daar nu nog.

wat te doen, weggooien of niet?

zelf neig ik naar weggooien, maar is dit ook echt nodig?
op de verpakking staat immers als houdbaarheidsdatum 13/6...

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
27.6K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet niet of er een officiële regel voor is, maar persoonlijk zou ik het ook weggooien.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Kijken, ruiken, proeven. Vlees gooi ik nooit zo maar weg. (Of het moet wel heel erg over de datum zijn) Ook niet als de verpakking al los is. Ik wil nog wel eens een verpakking losmaken (met hamburgers bijvoorbeeld) dan zitten er 4 in en ik gebruik er 2. Hamburgers vooraf opbakken is vies, dus alles bakken en later eten gaat niet. Ik doe de open verpakking in een druksluit zakje en bak het restant (een paar dagen) later. Ik vind het onzin om goed vlees weg te doen. Daarvoor hebben wij mensen veel te goede zintuigen. (ik tenminste wel) Ik ruik het meteen als vlees niet in orde is. En de enkele keer dat ik het niet ruik, proef ik het wel, bedorven vlees smaakt VIES.

Antwoorden (3)

Voor rauw vlees raad men aan niet langer dan 2 dagen in de koekast,voor americain en gehakt niet langer dan 1 dag.
Voor andere vleeswaren zie onderaan in link:
http://eten-en-drinken.infonu.nl/diversen/22003-voedsel-bewaren-tips-houdbaarheid-hoe-lang-welke-plek.html
fremar
9 jaar geleden
Het hangt er op de eerste plaats vanaf, hoe koud staat je koelkast afgesteld? Als het goed is op 3 graden. Dan kan rundvlees wat niet met de handen aangeraakt is, best wat hebben, als het geen rauw gehakt is. Dat kun je het beste meteen dumpen.
Als het varkensvlees is zou ik het ook niet heel erg vertrouwen. Maar ruik en voel aan het vlees, als het naar urine of onprettig ruikt en als het plakkerig is , weg ermee. Twijfel je ,laat een kat erbij. Gaat hij eten , kun je gevoeglijk aannemen , dat het vlees niet bedorven is.
Maar verwerk het vlees in het vervolg op tijd. Doorbraden of invriezen scheelt zoveel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Er is al veel gezegd in de andere antwoorden.
Toch nog een kleinigheid die erg belangrijk zou moeten zijn in je beslissing of je iets al dan niet weggooit.

Waar praten we over? ...*vlees*... ja, maar wat voor vlees?

Varkensvlees is zeer beperkt houdbaar, dus snel invriezen. Of wanneer je het uit de vriezer haalt dezelfde dag gebruiken. Eigenlijk hoor je vlees dat je gekocht hebt meteen te bereiden / koken en op te eten, doe je dat niet, dan invriezen.

Rundvlees kun je iets langer gebruiken, maar ook hier geld ontdooid, dan dezelfde dag gebruiken.

Vis zou je nooit moeten bewaren tot de volgende dag, dezelfde dag nuttigen of invriezen.

Kip, salmonella!! hoef ik niets meer te zeggen, lijkt me...

Je moet het eigenlijk standaard doen... vandaag kopen is vandaag eten of invriezen.

Wat ook héél belangrijk is, is de bereiding. Ik was eens op een verjaardag van mijn beste vriendin, die ik vertrouwde [natuurlijk]. 's Avonds kwam er iemand met gegrilde kippenpootjes langs, heerlijk, ik nam een hap en néé... ik zag roze kippenvlees! Ik heb het niet opgegeten, ook die ene hap niet en haar onmiddellijk gewaarschuwd, hier kun je heel ziek van worden, vandaar.

Let hier dus op. Vlees moet gaar zijn [kip, varken], maar als je een biefstuk hebt, mag het rosé, of zelfs rood zijn, dit is rundvlees! [kan ook paardenvlees zijn, maar dat weet ik niet]

Antwoord

in principe blijft het goed zolang als het op de verpakking staat, maar ik zou het niet zo behandelen [ik zou het risico niet nemen, je kunt er heel erg ziek van worden als het mis is].

Een kat kan het ruiken inderdaad, maar niet iedere kat ruikt het, dus dat moet je wel zeker weten eerst...

Koop het zo vers mogelijk en eet het of stop het in de vriezer, dan loop je geen risico.
Wat je nu hebt... gebruik je neus en probeer het als je het vertrouwt.