Wat is het verschil tussen volkoren brood en spelt brood?

Toegevoegd na 1 minuut:
ook qua vitaminen mineralen en vezels etc..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
16.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
ik vind spelt zelf minder vullen dan volkoren

Het beste antwoord

De voedingswaarde van tarwe, het meest gebruikte graan, bevindt zich hoofdzakelijk in de kiem en de zemel die bij het malen voor het grootste gedeelte uitgemalen en uitgezeefd worden. Het meellichaam van tarwe bestaat voor het grootste gedeelte uit gluten. In het meellichaam van de tarwekorrel bevinden zich nauwelijks nog voedingsstoffen, waardoor een tarwe-witbrood eigenlijk waardeloos wordt voor een goede voeding. Daarom is het dus nodig om van tarwe altijd volkorenproducten te gebruiken. Helaas is echter uit onderzoek ook al duidelijk geworden dat tarwevolkoren ook schadelijk kan zijn voor een gevoelige darmwand. Nog een nadelig aspect van tarweproducten is dat het in het lichaam een sterke stijging en daarna een sterke daling van de bloedsuikerspiegel veroorzaakt. Eerst heeft men dus heel veel energie, maar plots zakt die energie ook helemaal weg en ervaart men een dip (en de behoefte om te 'snacken').

Bij spelt blijven de voedingsstoffen tijdens het maalproces wel behouden.
Het bloemlichaam van spelt bevat niet alleen maar gluten, zoals dat wel bij tarwe het geval is. Spelt bestaat uit een geniale mengeling van vitaminen, mineralen, koolhydraten, vetten, evenals een voor een graansoort hoog eiwitaandeel en rijkelijk ballaststoffen. Doordat spelt erg rijk is aan aminozuren, die in het lichaam de productie van vrolijk makende hormonen opwekken, weten we bovendien: spelt maakt gelukkig. Bovendien zijn de gluten die het spelt bevat van een andere samenstelling dan die in tarwe. Daarom is spelt, en alle producten gemaakt van speltbloem of speltmeel (zoals onze pastasoorten) veel makkelijker te verteren. Spelt zorgt voor een gelijkmatige bloedsuikerspiegel, waardoor men minder de behoefte heeft om tussendoortjes te eten. Door deze eigenschap is speltgraan ook bijzonder geschikt voor mensen met diabetes (suikerziekte). Spelt is dus voor zowel sporters als 'gewone mensen' een krachtige fitmaker.

Bron: speltwinkel.nl
Bovenstaande tekst komt van de pagina "Waarom spelt"
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tja... leuk en aardig, maar je citaat gaat over de verschillen tussen wit brood en volkoren speltbrood, en de vraagsteller had het expliciet over volkoren brood. Er staan trouwens een paar onjuiste beweringen tussen, zoals b.v. de suggestie dat tarwe alleen gluten bevat, en dat is echt niet zo. Los van het feit dat gluten helemaal niet slecht voor je gezondheid is tenzij je intolerant bent, maar dan kan je ook geen spelt eten, want daar zit gluten ook in.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet gek trouwens, zulke beweringen afkomstig van de site van een winkel die spelt wil verkopen, by the way...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je wel

Andere antwoorden (3)

Er zijn geen spectaculaire verschillen. Spelt is een bepaalde "ouderwetse" graansoort.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet mee eens. Ik heb al bijna 10 jaar een prikkelbare dikke darm, waar ik af en toe echt last van had (vooral veel pijn). Het eten van o.a. speltbrood, speltpasta, quinoa en gierst in plaats van de 'gangbare' producten, heeft ervoor gezorgd dat ik er nooit meer last van heb. Nu al ruim 5 jaar. Dat noem ik wel degelijk een spectaculaar verschil.
Spelt heeft een hoger gehalte aan bepaalde mineralen dan andere graanvarianten. In 2005 verscheen reeds een artikel hierover in het ‘Journal of Agricultural and Food Chemistry’. Vooral koper, zink, ijzer, magnesium en fosfor blijken overvloedig aanwezig in speltbrood, 30 tot 60% meer dan in andere graansoorten.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Spelt is een "oude" soort tarwe (ik bedoel oud in de zin dat het nu minder wordt gebruikt dan ooit het geval was), in tegenstelling tot wat veel andere beweren, zodat spelt een geheel andere soort graan is dan tarwe.
Een graan spelt is qua samenstelling niet veel anders dan een graan gangbare tarwe, zeker als je volkoren speltbloem en volkoren tarwebloem vergelijkt, want in beide gevallen wordt de hele graan meegemalen, dus inclusief de zemelen. Belangrijke verschillen zijn dat spelt iets minder koolhydraten bevat, ietsjes meer mineralen, vezels en vitamines (meer hierover later), en ook een belangrijk verschil in de samenstellingen van de eiwitten: zowel spelt als tarwe bevatten ongeveer even veel eiwit, maar spelt bevat minder glutenvormende eiwitten. In strikte zin "gluten" vormt zich pas in het deeg als je dit lang genoeg kneedt en daarvoor moet de graan twee eiwitten bevatten: gliadine en glutenine.

Dat spelt minder gliadine en glutenine bevat dan ‘gewone’ tarwe betekent dat deeg gemaakt met spelt minder elastisch wordt en minder goed in staat is om de luchtbelletjes die ontstaan tijdens het rijzen vast te houden als het deeg gebakken wordt. Dat verklaart waarom speltbrood doorgaans zwaarder is, simpelweg omdat het minder lucht bevat.
Overigens, ik weet dat er een hype is ontstaan rondom gluten, zodat het erg gevaarlijk zou zijn, maar dat is echt niet zo. Gluten is inderdaad zeer slecht voor mensen met een glutenintolerantie, maar voor de rest van de bevolking is het geen enkel probleem om gluten te eten. Sterker nog: het is erg gezond en een prima eiwitbron.

In totaal bevat volkoren speltbrood wellicht iets meer mineralen, vezels, en vitamines dan volkoren tarwebrood, maar de verschillen zijn echt niet zo groot. Zo bevat b.v. tarwe meer calcium, magnesium en vitamine B2 dan spelt. Spelt is dan rijker aan ijzer en vitamine E.
Het is dus écht niet zo, zoals vaak beweerd wordt, dat spelt een mineralen- en vitaminebom is. Volkoren speltbrood is zeker gezonder dan wit tarwebrood, maar zeker niet veel anders dan volkoren tarwebrood. En als je zoekt naar de meeste voedingswaarde in granen, dan kan je liever haver kiezen. Helaas kan je geen brood hiermee maken omdat haver geen gluten bevat.