In Griekse yoghurt zit 10% vet. Waar komt dat vet vandaan ?

Ik las laatst op een website dat er in rauwe melk maar rond de 4 a 5 % procent vet zit. En in die yoghurt dus 10% volgens de verpakking en in sommige andere zuivelsoorten nog meer. Maar ik kon daar op die site niks over vinden.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

Griekse yoghurt is een dikke yoghurt, gemaakt van geitenmelk of koemelk, waar het vocht uit is gezeefd. Daardoor is de yoghurt vol en romig van smaak, maar ook vetter dan gewone yoghurt.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het antwoor Amadea klopt, maar mist nog een aspect: de vraag is waarom het vetpercentage hoger is. Dat komt dus doordat de totale hoeveelheid massa is verminderd (zo ongeveer gehalveerd) doordat het water er voor een heel groot deel uit is. Het blijft dezelfde hoeveelheid vet, bij een gehalveerde hoeveelheid vloeistof. Dus het *percentage* aan vet is daardoor verdubbeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea schrijft toch al dat er vocht wordt uitgezeefd?
griekse yoghurt is gemaakt van volle melk en room. Dat levert de 10% vet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Dat heb ik ergens ook gelezen. Maar is het echt waar dat er room aan die yoghurt is toegevoegd?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb het laatst gevraagd aan een medewerker van een winkel die verder ook niet wist hoe het zat maar wel voor me op de verpakking keek. Er stond inderdaad iets op van dat er room toegevoegd werd zei de winkelier. Is mijn vraag weer: hoe komt die room dan zo vet ? Want
(slag)room, en volgens mij ook creme fraiche zijn nog vetter dan de griekse yoghurt. Maar dat heeft misschien ook te maken met de hier gegeven antwoorden over het onttrekken van vocht aan de melk?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bij de ingredientendeclaratie staat volle melk als eerste vermeld. Dat is het grootste bestanddeel. Volle melk bevat 4 gram vet per 100 ml. en room bevat ca. 35 gram vet per 100 ml. Als de volle melk het merendeel is, kan het toevoegen van een vetter product nooit zo vet worden als andere room, creme fraiche ed.
Het heeft in ieder geval niets te maken met het onttrekken van vocht aan melk.