De eerste sporen van zoutwinning zijn gevonden in China en dateren van ongeveer 5500 jaar vóór onze jaartelling.
Ook in het Oude Egypte kende men al het gebruik van zout, niet alleen als smaakstof bij het eten maar voornamelijk als conserveringsmiddel voor voedsel en als cruciaal component bij het mummificeren. In Europa waren het de Kelten die al vroeg zout als betaal- en ruilmiddel gebruikten. Later namen de Romeinen het gebruik van zout als betaalmiddel over. Het woordje ‘salaris’ gaat trouwens etymologisch terug op het Latijnse ‘salarium’ of loon dat op zijn beurt verwant is met ‘sal’ of zout.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kijk nog maar eens rond in Italie. Die tabakswinkels herken je altijd aan zo'n grote witte T op een donker blauwe achtergrond. In werkelijkheid staat die T voor: Sali e tabacchi. Hier zie je het woord "sali (zout)" opnieuw. In het verleden was zout gewoon een artikel wat je bij de tabakswinkel moest kopen, omdat er accijnsen op geheven werden. Die herkenningsborden zijn na al die jaren nog nooit aangepast maar bewijzen dus nog wel degelijk de latijnse naam en dat zout een machtig middel was.
http://goitaly.about.com/od/italytravelglossary/g/tabacchi_def.htm

Andere antwoorden (2)

De oudste vermelding in de literatuur die ik ken is uit het boek Job: "Wordt het smakeloze gegeten zonder zout? Zit er smaak aan het wit van een ei?"

Het boek Job wordt traditioneel gedateerd op ca. 2000 jaar voor Chr.; sommigen menen echter dat het veel later geschreven is, namelijk 1100 jaar voor Chr.

Ook in exodus/leviticus (ca 1400 voor Christus) wordt zout veelvuldig genoemd; echter niet als smaakmaker maar als middel om een belofte te bekrachtigen (als zijnde een soort zegel).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Al in de vroege steentijd werd zout gewonnen en verhandeld. Mensen hebben behoefte aan zout en de jodium die er in zit. Het zout werd verhandeld door mensen die geweldige afstanden hebben gelopen met de vracht op hun nek. Ook barnsteen werd dan verkocht of geruild. Al vroeg werd, als we het over West Europa hebben, vanuit de streken rond de Oostzee zout verhandeld. Later, zeker in de bronstijd was er bijna wereldhandel. Egypte, de Grieken rond 700 v. Chr, allemaal waren ze leverancier of afnemer van het waardevolle mineraal.