papua new guinea komt het nog wel eens voor.

Toegevoegd na 1 minuut:
De laatste menseneters
In de jungle van het Zuid-Oostaziatische eiland Nieuw Guinea leven vandaag de dag nog mensen die beschrijven kunnen hoe mensenvlees smaakt. Ondertussen is kannibalisme daar sinds 50 jaar officieel verboden. Toch zijn er aanwijzingen dat dit niet door iedereen wordt nageleefd. Zo duiken er nog steeds enkele gevallen van de ‘Kuru ziekte’ op, de menselijke variant van de Gekkekoeienziekte. Als veroorzaker geldt het traditionele gebruik van de stam, dat vlees en mogelijk ook de hersens van de gestorvene opeet.

Drama in de sneeuw
Op 12 oktober 1972 stortte in de Chileense Andes een passagiersvliegtuig neer. 45 inzittenden waren aan boord, waaronder een rugbyteam uit Uruguay. Twaalf mensen stierven tijdens of direct na het neerstorten. De ijskoude temperaturen van tot -40˚C eisten meer en meer slachtoffers. Om niet door honger te sterven, besloten de overige het vlees van de doden te eten. Na 72 dagen in sneeuw konden 16 overlevenden gered worden. Meerdere boeken en filmen zijn over dit drama gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Op de eerste plaats worden waarschijnlijk al 50 jaar geen mensen meer gegeten.
Op de tweede plaats worden zeker al bijna 40 jaar geen mensen meer gegeten.
Er werd gevraagd waar dat nog gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je eens leert eerst te lezen en niet te kakelen. De Kuru ziekte’ duikt nog steeds op, daarnaast als je er op gaat googlen kun je zien dat je op hele stukken van dit eiland tot op de dag van vandaag niet mag komen omdat de overheid niet kan instaan voor je veiligheid. Dit heeft te maken met kannibalisme.
Je bent nog erger dan XiniX
Rieneke1
14 jaar geleden
hij zegt toch dat er aanwijzingen voor zijn dat het nog in papua guinea gebeurt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de Kuru ziekte opduikt, worden er mensen gegeten.

Andere antwoorden (7)

nergens?
ik heb ook nog nooit gehoord van groeperingen of stammen of wat dan ook van mensen die elkaar opeten... misschien als al het voedsel op is ergens... of een of andere gek!
het wil nog wel eens in het nieuws verschijnen dat iemand weer eens iemand anders heeft opgegeten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet zo gek lang geleden nog een voetbalteam wat in de andes was neergestort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijkt me best wel gruwelijk... ga je opeens je maten opeten... brrr lijkt me niks
Enkele jaren geleden was er in Duitsland nog iemand bezig een vrijwilliger op te peuzelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel een onsmakelijk onderwerp,maar op internet hoef je niet lang te zoeken,eer je vleeswaar aangeboden krijgt met prijs en al erbij.Voor zover ik gezien heb,en ik heb het kort gehouden,wordt er vooral in het verre oosten in gehandeld.
Ik kies er bewust voor, geen bronvermelding toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enkele jaren terug met die japanner die een nederlandse studente op at en is nu een held in japan een tijdje terug was hij nog op de tv om erover te praten .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Soms kan een hongersnood naar aanleiding van een ramp of oorlog aanleiding geven tot kannibalisme als uiterst redmiddel om zichzelf in leven te houden. Dit wordt bovendien versterkt wanneer het overheidgezag (ten dele) wegvalt en aldus een 'ieder voor zich' mentaliteit ontstaat. Kannibalisme is dan ook voorgekomen tijdens of na de aardbeving in Lissabon van 1755, de Russische Burgeroorlog, de Holodomor, de Tweede Wereldoorlog en de Cambodjaanse Burgeroorlog. Soms bleef het bij het opeten van reeds gestorven medemensen, maar het kwam ook wel voor dat levenden werden gedood en opgegeten.

De Andesvliegramp was een vliegramp in de Andes in 1972. Van de 45 inzittenden van het Fokker Fairchild Hiller FH-227-vliegtuig overleefden 16 de ramp, die bekend is geworden door de boeken en verfilmingen van de verhalen van de overlevenden, die na de crash gedurende 72 dagen moesten zien te overleven in de ijskoude omgeving en uiteindelijk zelfs het vlees van de overledenen moesten eten om in leven te blijven.

Tegenwoordig komt het kannibalisme voor in extreme gevallen zoals die van seriemoordenaars Jeffrey Dahmer, José Luis Calva en Fritz Haarmann (De slager van Hannover).

Eind 2002 werd een vreemde zaak in Kassel in Duitsland aan het licht gebracht waarbij een man via het internet zich letterlijk als slachtoffer aanbood. Hieraan werd gehoor gegeven door een tweede man, en voordat hij hem om het leven bracht hebben zij eerst gezamenlijk het slachtoffers geslachtsdeel opgegeten, en dit op video vastgelegd (Zaak Armin Meiwes).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja dat komt nog voor.
er is genoeg over te vinden.
zie o.a. hier
http://www.scholieren.com/werkstukken/35136
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in deze tijd komt het nergens meer voor