Sluikreclame was toch verboden?

Vandaag heb ik tijdens het terugkijken van gtst gezien dat er werd gegeten uit een zakje snoep van Haribo.
Eigenlijk was sluikreclame verboden de laatste tijd, want als ze in gtst bv bier drinken ofzo dan is dat een of ander onbekend merk. Ik snap er eerlijk gezegd niet veel van. Haribo mag dus wel als sluikreclame? Heeft iemand hier meer verstand van? ik ben gewoon benieuwd!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dit is wat ik erover vond: Wie deze week Goede Tijden Slechte Tijden heeft gezien, is het vast opgevallen: aan het begin van de uitzending verschijnen er twee p’tjes in de rechterbovenhoek en kort de boodschap ‘Dit programma bevat product placement’. Hoewel de Meerdijkers al sinds jaar en dag met Apple computers werken en bij vlagen massa’s producten van Maitre Paul, Dorito’s, Haribo en Yakult nuttigen, is het niet voor iedereen duidelijk wat product placement (pp) nu precies behelst. Het betekent dat adverteerders hebben betaald om hun product in GTST op natuurlijke wijze te uiten. Voor de consument moet duidelijk zijn dat voor deze productplaatsing is betaald. En dat het iets anders is dan een commercial. Een woordvoerder legt aan Zappen.blog.nl uit: “Vanuit een nieuwe mediawet en richtlijnen moeten we de consument hier op attenderen. Het gebeurt internationaal al veel. Wij gebruiken Goede Tijden Slechte Tijden nu als testcase.” Vooralsnog is gekozen voor pp, wat in het buitenland ook veel gebeurt. Mogelijk gaat RTL hier nog van afwijken, maar dat moet in de nabije toekomst duidelijk worden. Gaandeweg zal het gebruik van de p’tjes ook worden uitgerold over andere programma’s waarin product placement plaatsvindt. En dat zijn er heel wat. Op termijn zal de melding verplicht worden en moeten alle commerciële zenders product placement melden.

GTST is een van de grootste gebruiker van Product Placement. Dit is in het begin zichtbaar aan de 2 witte P´s in een zwart rondje onderin het scherm. Bij GTST is Breaker ook altijd goed in beeld. Zij verdienen er een extra zakcentje aan en de makers van het product maken reclame wat niet in een officieel reclameblok zit waardoor meer mensen het zien omdat ze op dat moment niet aan het zappen zijn of koffie aan het halen.

"Sluikreclame is alle niet-toegestane reclame in een regulier radio- of televisieprogramma. Bij zowel publieke als commerciële media-instellingen is sluikreclame niet toegestaan (artikel 2.94, onder d, resp. artikel 3.7, tweede lid, onder d van de Mediawet 2008)." Bij GTST maken ze gebruik van Product Placement. Bij product placement zie je PP in beeld verschijnen. Zo is het voor de consument duidelijk dat er sprake is van het plaatsen van producten in een film/programma. Zonder de kijker in kennis te stellen zou het sluikreclame zijn en daardoor illegaal. Toegevoegd na 1 minuut: Ik heb iets te laat het bovenstaande antwoord opgemerkt.

Bronnen:
http://www.cvdm.nl/content.jsp?objectid=7200

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100