Sluikreclame was toch verboden?

Vandaag heb ik tijdens het terugkijken van gtst gezien dat er werd gegeten uit een zakje snoep van Haribo.
Eigenlijk was sluikreclame verboden de laatste tijd, want als ze in gtst bv bier drinken ofzo dan is dat een of ander onbekend merk. Ik snap er eerlijk gezegd niet veel van. Haribo mag dus wel als sluikreclame? Heeft iemand hier meer verstand van? ik ben gewoon benieuwd!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Dit is wat ik erover vond:
Wie deze week Goede Tijden Slechte Tijden heeft
gezien, is het vast opgevallen: aan het begin van de
uitzending verschijnen er twee p’tjes in de
rechterbovenhoek en kort de boodschap ‘Dit
programma bevat product placement’. Hoewel de
Meerdijkers al sinds jaar en dag met Apple
computers werken en bij vlagen massa’s producten
van Maitre Paul, Dorito’s, Haribo en Yakult nuttigen,
is het niet voor iedereen duidelijk wat product
placement (pp) nu precies behelst.
Het betekent dat adverteerders hebben betaald om
hun product in GTST op natuurlijke wijze te uiten.
Voor de consument moet duidelijk zijn dat voor deze
productplaatsing is betaald. En dat het iets anders is dan een commercial.
Een woordvoerder legt aan Zappen.blog.nl uit: “Vanuit een nieuwe mediawet en richtlijnen
moeten we de consument hier op attenderen. Het gebeurt internationaal al veel. Wij
gebruiken Goede Tijden Slechte Tijden nu als testcase.”
Vooralsnog is gekozen voor pp, wat in het buitenland ook veel gebeurt. Mogelijk gaat RTL
hier nog van afwijken, maar dat moet in de nabije toekomst duidelijk worden. Gaandeweg
zal het gebruik van de p’tjes ook worden uitgerold over andere programma’s waarin product
placement plaatsvindt. En dat zijn er heel wat. Op termijn zal de melding verplicht worden en
moeten alle commerciële zenders product placement melden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Maarre... waar vind je nou zoiets? Deze informatie bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gewoon googlen: haribo in gtst :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Linkjes bijvoegen volgende keer! Daar worden we allemaal blij van ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Staat erin Inkie, Zappen,blog.nl :)
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik kijk al jaren geen GTST meer, sinds 2000 al niet meer :-) Maar zij maakten vroeger al veel "sluip reclames" Bij Robbert en Laura op de ontbijttafel: AH producten, en Arni lukte de AH melk zo uit het pak. Doritos chips in de kelder. Heineken bier op feestjes. Finimal als iemand hoofdpijn had.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
haha ik zie nu dat het Sluikreclame is i.p.v. sluip...dat heb ik nooit geweten, weer wat geleerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt Heer Voldemo, dat deden ze toen wel, tegenwoordig doen ze dit op een legale manier, sluik en sluip, duurde bij mij ook lang voor dat erin was gesloken, uh.. geslopen. Je bent de enige niet.

Andere antwoorden (2)

GTST is een van de grootste gebruiker van Product Placement. Dit is in het begin zichtbaar aan de 2 witte P´s in een zwart rondje onderin het scherm. Bij GTST is Breaker ook altijd goed in beeld.

Zij verdienen er een extra zakcentje aan en de makers van het product maken reclame wat niet in een officieel reclameblok zit waardoor meer mensen het zien omdat ze op dat moment niet aan het zappen zijn of koffie aan het halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Sluikreclame is alle niet-toegestane reclame in een regulier radio- of televisieprogramma. Bij zowel publieke als commerciële media-instellingen is sluikreclame niet toegestaan (artikel 2.94, onder d, resp. artikel 3.7, tweede lid, onder d van de Mediawet 2008)."

Bij GTST maken ze gebruik van Product Placement. Bij product placement zie je PP in beeld verschijnen. Zo is het voor de consument duidelijk dat er sprake is van het plaatsen van producten in een film/programma. Zonder de kijker in kennis te stellen zou het sluikreclame zijn en daardoor illegaal.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik heb iets te laat het bovenstaande antwoord opgemerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
klopt, dit vind je ook heel vaak terug in films. Dan zie je ineens een product van bijvoorbeeldcoca cola vol in beeld...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij GTST is het vaak voedsel-of drinkwaren.