ik maak zelf appelazijn (eerst sap laten gisten, dan laten verzuren). Nu ruikt het een beetje naar aceton. Hoort dit bij het proces of is het nu mis?

gisten zetten suiker om in alcohol, azijnzuurbacterien zetten alcohol om in azijnzuur. Maar ik kan nergens iets vinden over acetonvorming.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Aceton is (in beperkte mate) een bijproduct van de gisting
(naast vele andere koolstofverbindingen) en dan niet hinderlijk waarneembaar. Bij jou is kennelijk een overdaad.
Dit kan verschillende oorzaken hebben;
Cultuurgisten maken in normale omstandigheden weinig aceton. Wilde gisten of bacteriën kunnen dit echter in overdaad aanmaken. Misschien ben je niet hygiënisch genoeg geweest.
Ook de gistingtemperatuur kan te hoog geweest zijn. Bij een te warme omgeving bij te hoge temperatuur gisten, ontstaat ook meer aceton.
Aceton is een oplosmiddel. Als de appelsap/-azijn in aanraking geweest is met verf of kunststoffen waar aceton inzit, dan kan dit ook in de azijn terechtgekomen zijn.

Het is een probleem dat soms ook voorkomt bij het wijn maken. Volgens mij kan je er niet veel aan doen.
Aceton is vluchtig dus verdampen helpt. Aceton is niet waarneembaar in kleine consentraties. Versnijden/ verdunnen zou misschien een oplossing kunnen zijn.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik maak appelazijn door schillen en klokhuizen van appels in een grote wekpot te doen en er vervolgens water op te gieten, zodat alles onder staat. Ik sluit de pot niet af, maar dek hem af met neteldoek en een elastiek rond de pothals. Dan zet ik de pot in een donkere kast om geen fruitvliegjes te krijgen en die niet koud is. Je zult na een tijdje ontdekken dat er een laagje op komt en dat is het teken dat de appel aan het gisten is.
Na goed twee weken, giet ik de appelazijn door een neteldoek, zo wordt hij gezeefd en dan giet ik hem in een schone fles. Je moet alleen opletten dat hij wel moet gisten en niet schimmelen. Werk dus wel schoon!

In de schone fles, zet ik hem in de kelder omdat hij in mijn zonnige keuken zijn kleur anders kwijt raakt. Hij houdt nl. niet van de invloed van licht. Ik doe het zo al jaren en heb nog nooit de geur van aceton gehad.
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Aceton ontstaat door een verkeerde omzetting van suikers. Maar ik heb geen idee of dat veel aceton is, en of je azijn hierdoor onbruikbaar wordt
anneliez
11 jaar geleden
In aanvulling op bovenstaande goede antwoorden: Je neus is nog beter dan je ogen te merken of iets bedorven is of niet. Je neus zegt dit is NIET goed.