Waarom proeft een aardappel niet zoet?

Waarom proeft zetmeel rijke voeding niet zoet?
Want het zetmeel wordt door het enzym amylase in het speeksel al afgebroken tot bijvoorbeeld glucose.
Maar dan zou het toch zoet moeten proeven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
Een zoete aardappel wel, die is oranje van binnen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een aardappel kan niet proeven want hij heeft geen mond ;-)
Cryofiel
11 jaar geleden
Geen smaakpapillen, da's veel belangrijker...     ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha goeie! Of gewoon omdat het kan!

Het beste antwoord

Nee oor, niet alle ´suikerverbindingen´ hebben een zoete smaak. Hoewel aardappels best een eind in die richting komen, maar door onze beleving van wat daadwerkelijk 'zoet´ is , nemen we het niet alszodanig waar en noemen we het eerder neutraal. Of zout, als je at er op strooit. Laat het zout weg van je aardappels, en ze smaken al een stuk zoeter :) Net als melk ; dat classificeren we ook niet snel als zoet, terwijl het wel in die smaakfamilie thuishoort.

Eigenlijk hebben bijna alle wortels, knollen en rapen een wat zoetige smaak. Bij bieten, wortels of pompoenen proef je dat vrij duidelijk, bij aardappels, knolrapen of radijsjes alweer een stuk minder. Soms overheersten bittere of zure smaken, maar meestal nemen we ze gewoon waar als neutraal.

Pasta bijvoorbeeld is ook bijna puur zetmeel. Toch zul je pasta (zonder saus) niet snel 'zoet' noemen.

De meeste glucose uit zetmeel haal je er niet in je mond, maar in je bloed pas uit. Daar proef je niks meer van - hoewel, bloed is ook best wel zoet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toppertje!
+
Cryofiel
11 jaar geleden
Inderdaad!
+