Groente die in kassen gekweekt zijn,worden deze ook bespoten met pesticiden?

Had een discussie met iemand hierover,die dacht als groenten in een kas word gekweekt zullen er ook wel geen pesticiden worden gebruikt,mijns inziens heet biologische groenten niet voor niets biologisch.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Je moet onderscheid maken tussen groente die in een kas wordt gekweekt en biologisch.

"Biologisch" (het bekende logo van Skal) betekent dat er geen gebruik wordt gemaakt van chemisch meststof, en plaagbestrijding gebeurt door middel van biologische bestrijding (d.w.z. door andere insecten, nematoden, enz.) of met toegestane bestrijdingsmiddelen (de algemene aanname dat biologisch 100% pesticidenvrij is, klopt niet helemaal, sorry...) Het gebruik van plantversterkers (chemische groeibevorderaars) is ook onder voorwaarden toegestaan.

Dit gezegd te hebben, zal je je kunnen voorstellen dat er allerlei variaties over dezelfde thema zijn: biologisch (of niet) op volle grond, biologisch (of niet) op substraat (b.v. paddestoelen), biologisch (of niet) in een kas...

Dus voor de kweek van groente in een kas heb je:
1) Gangbare producten, zonder bio-keurmerk, met gebruik van pesticiden. Voor het gebruik van pesticiden gelden toch zeer strikte wettelijke regels, zowel voor het gebruik als voor de hoeveelheid residuen in het eindproduct. De NVWA voert regelmatig controles hierop.
2) Biologische producten, met bio-keurmerk, waar sowieso veel minder (of soms geen) middelen gebruikt worden, en mindere soorten middelen. Het toezicht op het gebruik van pesticiden is door het ministerie van EL&I overgedragen aan de stichting Skal, die de controles uitoefent, en bij onregelmatigheden de NVWA inschakelt.

In beide gevallen is sterk gereguleerd wat, hoe en hoeveel gebruikt mag worden.
Er komt steeds meer druk via consumentenorganisaties en vanuit de overheid om het gebruik van bestrijdingsmiddelen te beperken, vandaar dat de boeren steeds meer proberen om biologische bestrijding toe te passen, maar dat sluit niet uit dat er pesticiden worden gebruikt, zelfs door biologische boeren, en zeker ook onder glas.

In de regel is er bij kweek onder glas veel minder behoefte aan bestrijding van insecten, maar dan moet men vaker middelen gebruiken tegen schimmels (vanwege de hoge vochtigheid en temperatuur) en groeiregulatoren, omdat de planten anders te hard groeien en zwakker kunnen worden.

Check ff de link op de site van de NVWA met specifieke info hierover.
Je kan ook zien wat de controles van de NVWA heeft opgeleverd, welke supermartketens de minste residuen hebben, welke soort groente en fruit het vaakst te veel pesticiden bevat.
Deze informatie is niet bedoeld om paniek uit te zaaien, het geeft juist aan dat de controles werken.

Veel lees- en leerplezier!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+Zo dat is nog eens een uitgebreid antwoord,ik ga het zeker lezen en verder uitzoeken,want er is mij te veel onduidelijkheid en vaagheid op dit gebied.........Thanks Gabi!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is dus de bedoeling, graag gedaan!

Andere antwoorden (3)

Het kan allebei, maar in kassen kan men ook gebruik maken van bv lieveheersbeestjes om luizen te bestrijden. De bedoeling is wel om steeds meer biologisch aan de slag te gaan, maar bij sommige gewassen lukt dat nog niet helemaal
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In de supermarkt ligt dus gewoon de bespoten versie tenzij het er anders bijstaat,zou idd mooi zijn als ze meer biologisch aan de slag gingen,het schijnt dat advocado's ook niet bespoten hoeven te worden ivm harde schil.... en aubergine ook..... sla en appels zijn het ergst bespoten..... waarom rotzooi gebruiken als men ook natuurlijke middelen kan gebruiken........ jammer dat we zo vergiftigd worden en iedereen het maar normaal schijnt te vinden............bedankt voor je antwoord Anneliez!
de natuurlijke bestrijdingsmiddelen .
oa nematoden die veel ingezet word in kassen tegen witvlieg,bladluis,varenrouwmug.
maar bij schimmels zoals meeldauw,die trouwens vele verwanten heeft die op hun beurt ook om andere bestrijdingsmiddelen vraagt,zal je toch een mengsel van het 1 of ander moeten sproeien.
gelukkig zijn daar ook milieuvriendelijke varianten van.
maar er zouden best wel een paar bij zijn die pesticiden sproeien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja jammer dat het allemaal zo vaag blijft als je dat wil weten en uit gaat zoeken en elke pesticid is er 1 teveel.....
Ja, ook in de kassen wordt er gebruik gemaakt van pesticiden. Hiervoor is zelfs een wet in het leven geroepen;
de Wet gewasbeschermingsmiddelen en biociden. (Wgb, 2007).
Er wordt dus niet kwistig gespoten maar met beleid en dit is aan strenge regelgeving onderhevig.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus toch bespoten,bedankt voor de brontip!
amc
11 jaar geleden
Door veranderende nationale regelgeving en het ontdekken van biologische alternatieven, worden wel steeds minder chemische bestrijdingsmiddelen gebruikt in de glastuinbouw.
daarvoor worden in de plaats biologische bestrijdingsmiddelen ingezet, in de vorm van roofmijten, sluipwespen en resistente rassen. Door deze natuurlijke vijanden in te zetten,kan men vrijwel zonder pesticiden het gewas schoonhouden van schadelingen. Hiernaast worden in steeds meer kassen de ramen met een soort gaas afgehangen waardoor je een soort 'hor' effect krijgt die het insecten (bijna) onmogelijk maakt om binnen te komen. Ook hierdoor is het gebruik van pesticiden de laatste jaren sterk afgenomen. Omdat mentoch een hoge winst wilde behalen, gingen steeds meer bedrijven over tot schaalvergroting. het aantal megakassen is enorm gegroeid. Men moet daarom overgaan op massafabricage en daarom wordt hoofdzakelijk geïnvesteerd in automatisering en mechanisatie van het productieproces.
De natuurlijke kweekwijze is daarom in Nederland niet meer rendabel en wordt in ons land massaal verlaten.
Om de milieuschade in de glastuinbouw te beperken wil de overheid dat er maatregelen getroffen worden en het gebruik van biologische bestrijding wordt aangemoedigd.
Men is nu bezig met herstructurering in de kassenteelt. Er is al een convenant ingesteld en het ministerie van LNV heeft de 'Regeling structuurverbetering glastuinbouwbedrijven' gemaakt, waarin subsidie wordt gegeven aan tuinders die willen vernieuwen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Glastuinbouw
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland worden vrijwel geen chemische bestrijdingsmiddelen meer gebruikt in kassen, in elk geval niet bij de tomaten-, komkommer- en paprikateelt. Ga eens kijken als de 'kom in de kas' dagen zijn. Dan weet je waarom je beter paprika's uit Nederland kunt kopen! :)