Hier kun je zien, dat in vissticks geen mononatriumglutamaat is toegevoegd.
http://www.iglo.nl/nl-nl/assortment/vis/10_vissticks_nl/
Klik op een van de soorten, en kijk naar de ingredienten.

Hier een voorbeeld, waar je kunt zien dat de ingredienten en dus ook E-nummers nauwkeurig worden vermeld.
http://www.iglo.nl/nl-nl/assortment/vis/crispino_nl/

Als E621 in de vissticks zou zitten, dan mag je ervan uitgaan, dat het dan ook vermeld zou worden, en dat is niet het geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig dat je het woord "verstopt" gebruikt, want dat is precies de manier waarop glutamaat zich in de vissticks bevindt: verstopt.

Zoals Mesher in zijn antwoord aangeeft, hoeft je alleen naar de ingrediënten declaratie van een pakje Iglo vissticks te kijken om te kunnen zien dat deze geen toegevoegde E621 bevatten.
Maar dat betekent niet dat er geen natriumglutamaat in de vissticks zit.

Glutamaat is namelijk een aminozuur die in vrijwel elk eiwit zit, en glutamaat in zijn vrije vorm (dat is precies hetzelfde als de E621 die als additief wordt gebruikt) bevindt zich in bepaalde levensmiddelen in relatief grote hoeveelheden. Met name tomaat en bepaalde soorten kaas zijn van nature zeer rijk aan glutamaat (daarom ook dat ze zo smaakvol zijn en zeer geschikt om sauzen te maken)
Sterker nog, je lichaam kan glutamaat aanmaken, en in feite maakt je lichaam elke dag enkele grammen glutamaat aan, die nodig zijn voor allerlei metabolische processen.

Vis is een uitstekende bron van eiwit, en bevat glutamaat als onderdeel van de eiwitten. De glutamaat in de eiwitten van vis komt vrij in je maag en darm tijdens de vertering van de vis, dus je krijgt toch glutamaat binnen.
Vis bevat tevens van nature een kleine hoeveelheid vrije glutamaat (zoals gezegd, is dat precies hetzelfde als het additief E621), die je sowieso binnenkrijgt, al is dit erg weinig.

De andere plantaardige ingrediënten van de vissticks bevatten ook eiwitten (tarwe en aardappel), en dus ook glutamaat als onderdeel van hun eiwitten. In deze ingrediënten zit erg weinig vrije glutamaat.

Glutamaat is in vrijwel elk levensmiddel dat eiwit bevat aanwezig, in verschillende verhoudingen, dus je ontkom nooit aan het eten van glutamaat, en als je iets eet met parmezaanse kaas of tomaat, dan krijg je veel meer in één keer binnen dan met welk levensmiddel dan ook waaraan E621 is toegevoegd.
Het is bekend dat een kleine groep mensen nadelig kan reageren tegen glutamaat. Dat is geen echte allergische reactie, eerder een andere soort van verhoogde gevoeligheid, maar het blijft uiteraard hartstikke vervelend. Mensen die hier last van hebben moeten naast E621 ook bepaalde levensmiddelen mijden (denk aan kaas en tomaat), maar dat is, in tegenstelling tot wat bepaalde sites beweren, eerder uitzondering dan regel.
Voor de rest van ons kan glutamaat, zowel natuurlijk als toegevoegd, erg weinig kwaad, en wordt door je lichaam als een bouwsteen voor het maken van eiwitten beschouwd.