Wat is de correcte spelling van het volgende woord: Troscherrytomaat, troscherry tomaat, tros cherrytomaat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk geen van drieën :). Want je hebt toch tros-tomaten en cherry-tomaten? Toch geen tros-cherry-tomaten?
Cryofiel
12 jaar geleden
Als de TROS een quiz organiseert waarbij je cherrytomaten kunt winnen, dan zijn het TROS-cherrytomaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit woord hoef je helemaal niet te gebruiken. Cherrytomaatjes worden niet aan een tros verkocht en trostomaten wel.

Antwoorden (4)

de cherrytomaat groeit altijd aan een tros, nooit individueel aan een tak. Het voorvoegsel tros is dus overbodig.
Maar, als je het er toch voor wilt zetten, dan is troscherrytomaat de beste optie. Je kan nog denken over een verbindingsstreepje tussen de s en de c, maar deze is niet nodig, gezien er geen verwarring mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zulke moeilijke woorden ben ik voorstander van een verbindindingsstreepje. Het wordt vind ik in het Nederlands te weinig gedaan. En het mag!
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed antwoord, +. Ik ben overigens tegen het verbindingsstreepje. Voor je het weet krijg je dan samen-stellingen als verbindings-streepje en tros-cherry-tomaat. Over-denk ook het twijfel-geval van het voetbal-veld of het voet-bal-veld, waar het jeugd-team een uren-lange strijd voert tegen de over-machtige tegen-stander uit de oude dorps-kern. De scheids-rechter is al dood-moe, mede doordat zijn schoen-zool half versleten is. Gelukkig weet de doel-man elke hoek-schop te stoppen. Het thuis-publiek is enthousiast, op het zonne-terras van de sport-kantine is het bere-gezellig. Het is de vraag of een verhaal-tekst leesbaarder wordt van het veel-vuldig gebruik van verbindings-streepjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit júist een typisch woord waarbij verwarring kan ontstaan. Je geest is gewend de letters sch na elkaar als één te zien, waardoor het een fractie van een seconde duurt voor je doorhebt dat de s en ch niet bij elkaar horen. En ik denk dat er zelfs nog wel mensen zijn die niet doorhebben wat er staat en denken dat het uitgesproken moet worden als tro-scher-ry-to-maat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest wel lachen om jouw streepjesvoorbeeld (streepjes-voorbeeld...) Cryofiel, maar ik ben het met Fynnya eens.
Overigens maken wij thuis met woorden als trostomaten wel eens grapjes. We zeggen dan dat het maten van trosto zijn. Met een streepje in het woord zou je dat niet kunnen doen.
In al hun wijsheid hebben de taalfreaks die de jongste woordenlijst Nederlandse taal hebben samengesteld, besloten om voorvoegsels direct aan het woord te koppelen, dus zonder streepje.
Mogelijk hebben ze het idee dat mensen met dyslectie wel van een beetje pijn houden.
Een uitzondering op deze laatste taaldwaling, is wanneer
twee klinkers met elkaar botsen; privé-initiatief, vice-eersteminister enz.
Ik zou in dit geval gewoon een streepje gebruiken;
tros-cherrytomaat. Anders lees je (tro)-scherrytomaat.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik met jou ook eens, amc. Over wat de taalfreaks allemaal verzonnen hebben kunnen we wel een dag of langer met elkaar mailen.
Cherrytomaat. Tros is overbodig te noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op internet staat het het meeste geschreven als:
tros-cherrytomaat. Ik zou dan ook voor de meerderheid gaan en het zo schrijven