hoe wordt oude kaas gemaakt? want als ik mijn kaas te lang in de koelkast laat smaakt het anders dan oude kaas uit de winkel ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf schimmelkaas maken door het lang te laten liggen lukt mij wel ;-)

Het beste antwoord

Kaas maakt men van melk. Bij het maken van kaas worden de vaste stoffen in de melk (eiwitten, vetten en mineralen) gescheiden van het vocht. Tijdens de bereiding voegt men aan de kaas stremsel, zuursel en zout toe. Kaas is gezond en bevat vooral veel calcium, vitamines A, B en D.

Wrongel
Als eerste voegt men stremsel en zuursel toe aan melk. Hierdoor gaan de eiwitten, vooral het caseïne, in de melk samenklonteren, waarbij het vet en vocht ingesloten wordt. Zo ontstaat de wrongel. Het zuursel bevat de melkzuurbacterie Lactococcus, de 'bolvormige melkbacterie'. Stremsel wordt gewonnen uit de maaginhoud van jonge dieren, bijvoorbeeld van kalveren. Het wordt ook wel kunstmatig gemaakt.

Vervolgens wordt door het snijden en verwarmen van de wrongel zoveel als mogelijk vocht uitgeperst. Het afgetapte vocht heet wei. De wei bevat nog waardevolle stoffen, die bijvoorbeeld in dierenvoeding kan worden gebruikt, of in sommige frisdranken.

Pekelbad
De wrongel komt vervolgens in een vat en wordt verder samengeperst. Dan dompelt men de wrongel in zout water (het zogenaamde pekelbad). Het zout dat in de kaas dringt, bevordert de korstvorming, de stevigheid, de smaak en ook de houdbaarheid. Een fabriekskaas blijft langer in de pekel liggen dan een echte boerenkaas, daardoor neemt de kaas meer vocht op (meer kilo's, dus een hogere verkoopprijs) en wordt de kaas zouter. Een normale Goudse fabriekskaas zit op ongeveer 4% zout, een fabriekskaas met 25% minder zout (Maaslander) op ongeveer 3%, en een boerenkaas op ongeveer 2%.

Rijpen
De kaas is na het pekelbad nog slap. Door het rijpen wordt kaas steviger. De rijping duurt vier weken tot een jaar. Hoe langer de kaas rijpt, des te zouter hij wordt, maar de kaas krijgt daardoor ook meer smaak.

Voor de rijpingstijd van een kaas bestaan verschillende termen.
Deze termen zijn hieronder weergegeven.

Benaming Rijpingstijd
Jonge kaas 4 weken
Jong belegen 8 weken
Belegen 4 maanden
Extra belegen 7 maanden
Oude kaas 10 maanden
Overjarige kaas 12 maanden of meer

Hoop dat je er wat aan hebt!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

oude kaas is gewoon zo'n grote ronde kaas die nog heel is en heel lang heeft liggen rijpen(blijven liggen) ,dat kaas van jou is al gesneden en dat van de grote ronde kaas zit een laag overheen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kaas wordt in pakhuizen bewaard. Er wordt een laagje omheen gedaan om schimmel te voorkomen, en de kaas wordt regelmatig gekeerd en onderhouden.
Dat laagje is niet helemaal dicht, er kan wat vocht uit verdampen. Daardoor wordt de kaas naarmate hij langer is bewaard, wat minder soepel en wat zouter en vetter. Ook de smaak verandert door het bewaren, dat is het rijpen.
Vroeger in de oude pakhuizen was dat rijpen veel wisselvalliger, in de zomer was het er bloedheet en in de winter koud. Nu in gekoelde pakhuizen gaat het rijpen veel gecontroleerder.
Een aangesneden stuk kaas rijpt niet meer door, omdat er geen dichte laag meer omheen zit en omdat het te weinig tijd krijgt. De meeste mensen doen geen weken over hun platte stukje. Uitdrogen is dan een gevaar, daar wordt de kaas niet lekkerder van.
Oude kaas wordt dus niet gemaakt, jonge kaas wordt oude kaas als je het maar lang genoeg bewaart. In zijn geheel dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb inderdaad zelf veel kaas gemaakt maar kaas die bedoeld is om "op te leggen" zoals dat heet heeft een iets afwijkend recept als kaas die al na 3 maanden wordt gegeten. In dit geval moet je vooral hévig steriel werken!
Verder is de themp in een kaaspakhuis 11°C - maar soms wordt hier de 1e 3maanden van afgeweken met 15°C om de corinnebacterie beter zijn werk te laten doen: per slotte is dát nog wel het werkpaard waarvan we zijn poep dus zo lekker vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat komt omdat oude kaas rondom helemaal dicht is
als jij kaas in de winkel koopt is er al lucht aan geweest
dus kan hij niet verder rijpen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oude kaas word gemaakt door het heel lang in melk te stoppen want zo kan je het goed bewaren. Maar het nadeel is dat het zuurder zal gaan smaken. Hou kaas in melk dan is het lang houdbaar wel 1 jaar lang