Hoe kan je tijdens het bakken zien of een biefstuk medium of doorbakken is?

Hallo,

Hoe kan je tijdens het bakken zien of een biefstuk medium of doorbakken is? Maar dan zonder in de biefstuk te snijden.
Of is dat dan onmogelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8K

Het beste antwoord

Dat kan je voelen.
Als hij nog heel goed in te drukken is, is hij nog erg rood. Als hij aanvoelt als de binnenkant van je duim/hand dan is hij medium. (het dikste gedeelte van je handpalm) En is hij nauwelijks meer in te drukken is hij doorbakken. Kwestie van gevoel voor krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed en direct antwoord op de vraag

Andere antwoorden (3)

Volgens een artikel uit de Volkskrant zo:

(Even een biefstukje bakken. Het klinkt zo simpel en het is ook niet moeilijk. Haal het vlees een halfuur tevoren uit de koelkast....

Dunne biefstukken en exemplaren die door de slager zijn gekerfd, zijn na twee minuten al vrijwel medium gebakken. Met het dikker worden van de biefstuk neemt de baktijd disproportioneel toe; een hoge tournedos van een centimeter of 4 heeft wel 7 à 9 minuten nodig. Na het eerste bakken moet het vuur dan wel lager. Een betere oplossing is de kokstechniek: kort bakken en daarna een poos de op 180 øC voorverwarmde oven in. Reken voor een dikke biefstuk zonder klappen of kerven op 10 minuten in de oven. Je kunt het bakken en in de oven zetten ook uit elkaar halen.

Als je vaak biefstuk bakt, ontwikkel je een gevoel voor de juiste garing. Koks hebben een truc: ze duwen op het vlees. Dat kunnen wij ook, maar wat moet je voelen? De maatstaf wordt de muis van je hand. Leg de toppen van je duim en je wijsvinger van je linkerhand tegen elkaar en druk met de wijs- of middenvinger van je rechterhand op de muis - het zachte gedeelte onderaan je duim - van de linker. Zo zacht als het nu voelt, voelt ook een biefstuk die nog saignant is, rood van binnen.

Leg nu de duim van je linkerhand tegen de middelvinger. De pezen en spieren staan nu ietsje strakker en de weerstand die je voelt, komt overeen met het gevoel van een medium gebakken biefstuk, à point.

Laat een biefstuk na het bakken of uit de oven komen altijd 5 minuten staan, losjes afgedekt met aluminiumfolie. De sappen verdelen zich door het vlees en maken het beter van textuur.

**
ik doe het altijd op gevoel. Is het te rood (dan heb ik hem dus opengesneden) dan leg ik hem weer terug op de gril.
(gebruik altijd een gril voor het lekkerste resultaat)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een biefstukvan 2 à 2,5 cm begin met standaard elke biefstuk aan beide kanten 1,5 minuut snel bruin te bakken .
Saignant (fr.) of rood: aan beide kanten 1,5 minuut extra bakken.
Medium of roze: aan beide kanten 3 minuten extra bakken.
à Point of bijna gaar: bak de biefstuk aan beide kanten 4 minuten extra.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn thermometers te verkrijgen die je in de biefstuk kan prikken.
Daar kun je dan op af lezen of de biefstuk naar jou wens is dus rare medium en well.
Deze thermometers zijn in de speciaalzaken verkrijgbaar op kookgebied.
Heb er zelf vier voor diverse vleessoorten van rund varken kip en wild.