Hoelang is tafelzuur houdbaar na openen? En wat wil in deze beperkt houdbaar zeggen?

Ik heb een pot Kesbeke Amsterdamse uitjes(kleine gele uitjes) Op het etiket staat een houdbaarheidsdatum tot juni 2013.

Aan de zijkant staat nog een tekst: Na opening gekoeld bewaren, en beperkt houdbaar.

Ingredienten zijn:
uien, voedingszuur:azijn,zout, kruiden, zuurteregelaar:e509, aroma, zoetstof:saccharine, kleursof riboflavine(vitamine b)

Wat is beperkt als het gaat om tafelzuren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

In de koelkast bewaard kun je die makkelijk nog 14 dagen consumeren. Iets wat zuur is is erg lang houdbaar. Als je het niet vertrouwd gewoon even proeven.

De laatste tijd is de discussie weer steeds meer op gang gekomen dat de gemiddelde consument veel te veel koopt en veel te snel iets weggooit omdat hij niet meer weet te vertrouwen op zijn zintuigen.

Kijk hoe het product er uit ziet, ruik aan het product en proef het. Dit kun je op vrijwel alle producten toepassen. Alleen met zuivel en vlees moet je voorzichtig zijn als er een t.g.t. datum (tenminste te gebruiken tot) op staat moet je het binnen 1 a 2 dagen consumeren. Maar t.h.t. (tenminste houdbaar producten zijn (mits ongeopend)vrijwel altijd nog 1 maand houdbaar en soms nog wel tot 1 jaar na die datum te gebruiken.

Die data zet de fabrikant er alleen maar op om niet aansprakelijk te zijn als je ziek zou worden. En hij neemt die termijn natuurlijk zo krap mogelijk des te meer verkoopt hij.

Maar altijd geldt kijken, ruiken en een beetje proeven. Ik pas dit zelf al jaren en jaren toe en ben nog nooit ziek geworden van zo'n product.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk, maximaal 14 dagen na opening, dan zouden ze geconsumeerd moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang de uitjes onder het zuur blijven, kunnen ze jaren goed blijven. Het zuur zorgt er namelijk voor dat de groente niet gaat rotten.
Hou ze wel in de koelkast, dan kan je ze nog langer bewaren.

Zoals misschien bekend is, zorgt blootstelling aan lucht voor een snellere rotting dan bij weinig tot geen lucht. Daarom zetten producenten op de pot dat na opening het product minder lang houdbaar is. Dan is er weer meer lucht onder het deksel dat schimmels en bacterien kan voorzien van zuurstof.

Maar met tafelzuren geen zorgen maken, zolang de ui/augurk/komkommer/wat dan ook onder het zuur zit, kan je het jaren bewaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De THT-datum moet worden afgeschaft en in Groot-Brittannië willen ze dat doen of is het gedaan.
Alle antwoorden over zuur = lang houdbaar zijn juist.

THT is een soort garantietermijn van de leverancier. Producten zijn soms nog wel jaren na dato houdbaar. Een winkelier mag de verlopen THT van de producent gewoon overschrijven met een eigen datum. De garantie loopt dan naar hem.

Helaas weet niet iedereen dat en worden winkeliers beticht van belazerij.

UVD = uiterste verkoopdatum is andere koek. Dat geldt voor verse, (zeer) bederfelijke waar.