Waarom staat er op de verpakking van feestbrood genaamd duivekater nu bij Albert Hijen duivenkater?

Is dat simpelweg een typfout?
*P.S. Duivenkater klinkt toch best raar.. Duif die kater heeft..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Bron 1: DuivENkater
Bron 2: DuivEkater
Twee verschillende feestbroden/bereidingen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is de nieuwe spelling waarbij bij bepaalde woorden een n toegevoegd moet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zit er bij de Albert Heijn een hele fanatieke productnamencontroleur! De officiële spelling is 'duivekater' en dat moet het ook blijven (zie de link naar het Wikipedia-topic hierboven).

Vroeger was het ook 'pannekoek' en 'kattekwaad'. Maar toen is de regel voor zo'n samenstelling veranderd; als er twee zelfstandig naamwoorden aan elkaar worden geplakt, en het eerste deel heeft alléén een meervoud op -en (zoals pannen, katten) dan laat je die n in de samenstelling staan. Als het gaat om een woord als groente (groenten, groentes) dan krijgt het geen tussen-n. Groentesoep dus.

Deze regel geld echter niet voor versteende samenstellingen (waarin een van de delen niet meer als los woord te herkennen is), zoals bruidegom en ja, ook duivekater. Waarschijnlijk heeft iemand bij de AH gedacht: oh, dat eerste deel komt van 'duif' dus moet het zijn 'duivenkater'.

Ik heb ook wel eens een stuk gelezen over de aardappelen van AH. Die dingen heten 'bintjes', omdat de boer die die aardappels als eerste kweekte ze vernoemd had naar zijn knecht, Bintje. Bij AH verkochten ze ineens ook 'superbinten', alsof de naam Bintjes betekent dat het om kleine aardappels gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is de regel over versteende uitdrukkingen (van de spellingswijziging in 1995) niet losgelaten in de laatste spellingsherziening van 2005?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga ik even opzoeken! Ik dacht van niet, maar nu maak je me aan het twijfelen. Als dat zo is, dan zou je nu ineens 'bruidengom' moeten schrijven. Dat staat ook gek!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die spellingcontroleur mag dan ook wel beter op de spaties gaan letten ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebbes! Opgezocht in Praktische cursus spelling van Klein en Visscher (volgens de vernieuwde spelling van 2005): Hoofdregel 1 bij een samenstelling (het gaat om deze hoofdregel): Schrijf -en als het eerste deel van de samenstelling een zelfstandig naamwoord is dat een meervoud heeft op -en. Maar dan komt er een heel rijtje uitzonderingen (altijd handig, zo'n regel...) 4 en 5 zijn op ons probleem van toepassing: Uitzondering 4: Het eerste deel van de samenstelling is een lichaamsdeel en het geheel is een versteende samenstelling (kinnebeen) Uitzondering 5: Een van de delen is niet meer herkenbaar als afzonderlijk woord in de oorspronkelijke betekenis (assepoester, schattebout). Gelukkig... ;-) @Hippo: spaties?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk dingen zoals 'breek brood', 'zalm filet' en 'ceasar salade'? Ja, daar staan de meeste supermarkten vol mee.