Valt honing gezien in Nederland wettelijk onder dierlijke of plantaardige ingredienten?

Ik vraag niet naar hoe het ontstaat, maar naar waar het wettelijk onder valt. Ik zie namelijk dat sommige producenten het als plantaardig aanprijzen, en andere als dierlijk; en vraag me af wat er in de Nederlandse wetten (voedselveiligheidsregels etc.) staat.

Weet jij het antwoord?

/2500

Hieronder het officiele "honing besluit" van de warenwet gelinkt. In dit document staat NIET of het dierlijk is danwel plantaardig. Wel staat er in wat de grondstoffen zijn...ingedikte afscheidingsproducten (als nectar uit bloemen) van planten, gemengd en bewerkt door enzymen van bijen. Ik denk dat iedere producent voor zich mag uitmaken of dat ie het dierlijk vind (wegens de bewerking uitgevoerd door bijen) dan wel plantaardig (afkomst grondstoffen). In principe worden er geen dierlijke eiwitten en vetten aan de honing toegevoegd door de bijen.

Bronnen:
http://www.imkerpedia.nl/downloads/Warenwe...

Honing is inderdaad een lastig geval. Het bestaat namelijk voor bijna 100 % uit suiker die afkomstig is uit bloemen (plantaardig dus) MAAR het wordt gemaakt door dieren. Zonder kunnen we het niet. Voor vee mensen echter is een bij dan wel weer een apart type dier, waarvan de meeste vegetariërs bijvoorbeeld weinig moeite zullen hebben, terwijl het dier ook nog eens niet hoeft te sterven aan de productie (zoals een koe van haar melk). Veganisten echter vinden dat dieren heemaal niet voor ons zouden moeten werken, OOK niet als ze het zouden overleven, en scharen honing - tezamen met bijvoorbeeld wol en melk - onder de dierlijke producten. Of het wel of niet als dierlijk product gezien moet worden, hangt dus af van je levensstijl/filosofie, en of het je om de samenstelling van het product gaat of om het dier dat het heeft afgescheiden. Chemisch gezien is honing niet dierlijk omdat het geen eiwitten van dierlijke oorsprong bevat (zoals melk, kaas en eieren welk doen). Ook is honing - in tegenstelling tot vrijwel alle andere dierlijke producten - schier onbeperkt houdbaar, waardoor het voor de voedselveiligheid niet per se als zodanig aangemerkt hoeft te worden. In de gids voor bijenteelt / handboek voor Imkers staat wel aan weke eisen honinh moet voldoen om aan de voedselveiligheidsvoorschriften te voldoen, maar dat gaat meer om zaken als hygiene en zuiverheid van de honing en verpakking en dergeijke. Daarbij is de herkomst (plantaardig/dierlijk/chemisch) feitelijk irrelevant. Wat je in het potje stopt maakt niet uit, als het potje maar schoon is en er geen troep doorheen is gemengd.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100