Valt honing gezien in Nederland wettelijk onder dierlijke of plantaardige ingredienten?

Ik vraag niet naar hoe het ontstaat, maar naar waar het wettelijk onder valt. Ik zie namelijk dat sommige producenten het als plantaardig aanprijzen, en andere als dierlijk; en vraag me af wat er in de Nederlandse wetten (voedselveiligheidsregels etc.) staat.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie zeg!
Een bijenvolk heeft er immers knetterhard voor gewerkt om dit mooie voedingsmiddel te produceren.

Antwoorden (2)

Hieronder het officiele "honing besluit" van de warenwet gelinkt.
In dit document staat NIET of het dierlijk is danwel plantaardig.
Wel staat er in wat de grondstoffen zijn...ingedikte afscheidingsproducten (als nectar uit bloemen) van planten, gemengd en bewerkt door enzymen van bijen.

Ik denk dat iedere producent voor zich mag uitmaken of dat ie het dierlijk vind (wegens de bewerking uitgevoerd door bijen) dan wel plantaardig (afkomst grondstoffen).
In principe worden er geen dierlijke eiwitten en vetten aan de honing toegevoegd door de bijen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje.
Voegen ze wel koolhydraten toe? (omdat je specifiek eiwitten en vetten benoemt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koolhydraten (suikers) komen van de plantaardige grondstoffen. Vetten en eiwitten zitten maar zeer beperkt in honing.
Wat bijen echt toevoegen zijn wat enzymen die de nectar omzetten naar honing, en dit is dus de reden dat honing niet zuiver plantaardig is. Voor vegetariers is dit echter (meestal) geen probleem omdat er geen bij voor dood gemaakt hoeft te worden. Veganisten echter willen geen enkel dierlijk product gebruiken en zullen dus weer wel honing laten staan.
Honing is inderdaad een lastig geval. Het bestaat namelijk voor bijna 100 % uit suiker die afkomstig is uit bloemen (plantaardig dus) MAAR het wordt gemaakt door dieren. Zonder kunnen we het niet. Voor vee mensen echter is een bij dan wel weer een apart type dier, waarvan de meeste vegetariërs bijvoorbeeld weinig moeite zullen hebben, terwijl het dier ook nog eens niet hoeft te sterven aan de productie (zoals een koe van haar melk).

Veganisten echter vinden dat dieren heemaal niet voor ons zouden moeten werken, OOK niet als ze het zouden overleven, en scharen honing - tezamen met bijvoorbeeld wol en melk - onder de dierlijke producten.

Of het wel of niet als dierlijk product gezien moet worden, hangt dus af van je levensstijl/filosofie, en of het je om de samenstelling van het product gaat of om het dier dat het heeft afgescheiden. Chemisch gezien is honing niet dierlijk omdat het geen eiwitten van dierlijke oorsprong bevat (zoals melk, kaas en eieren welk doen). Ook is honing - in tegenstelling tot vrijwel alle andere dierlijke producten - schier onbeperkt houdbaar, waardoor het voor de voedselveiligheid niet per se als zodanig aangemerkt hoeft te worden.

In de gids voor bijenteelt / handboek voor Imkers staat wel aan weke eisen honinh moet voldoen om aan de voedselveiligheidsvoorschriften te voldoen, maar dat gaat meer om zaken als hygiene en zuiverheid van de honing en verpakking en dergeijke. Daarbij is de herkomst (plantaardig/dierlijk/chemisch) feitelijk irrelevant. Wat je in het potje stopt maakt niet uit, als het potje maar schoon is en er geen troep doorheen is gemengd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijen hoeven er niet voor te sterven, maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Commerciele, niet-bio imkers schijnen bijenvolken vaak te verbranden of verdrinken aan het einde van het seizoen, omdat het goedkoper kan zijn om een nieuw volk te 'fokken' dan het oude de hele winter te voeden.
Zelfde verhaal als in de melk- en ei-industrie dus eigenlijk, waar dieren ook niet per se hoeven te sterven, maar dat commercieel gezien wel gebeurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar goed, het is een interessante discussie, maar mijn vraag gaat eigenlijk niet om wat ik of anderen zelf vinden, maar hoe het officieel geregeld is, wat er in de warenwet oid. staat.
Maar evengoed bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, eens. Je hebt helemaal gelijk.
Zodra er 'geproduceerd' moet worden, is de diervriendelijkheid vaak ver te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de warenwet staat alleen hoe schoon de honing moet zijn, niet of het een dierlijk, plantaardig of chemisch product is. Alsof je het ook zo in de natuur zou kunnen vinden zonder bijbehorende bijen.