Waarom wordt in de winter juist erwtensoep en stamppot gegeten?

Mijn tante zei het net nog: In de winter moet je goede kost eten zoals stamppotten, erwtensoep, zuurkoolschotel...

Veel mensen noemen als reden dat het niet smaakt in de zomer, maar zit er niet meer achter?

Hoe is deze 'gewoonte' ontstaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
..wist je dat als het zomers heel warm is, koude erwtensoep ook heel lekker is? ooit toevallig achter gekomen toen ik geen boodschappen had gedaan en enkel en alleen achter in de kast een blik erwtensoep aantrof, midzomer......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahah, ik zal zorgen dat ik komende zomer sowieso 1 pot erwtensoep op voorraad heb!

Het beste antwoord

Winterkost levert meer calorieën, welke je in de winter goed kunt gebruiken om je lichaam op temperatuur te houden.
Tegenwoordig kun je wintergroenten (bijna) het hele jaar door kopen, en dus in de zomer ook winterkost bereiden.
Deze smaakt hetzelfde als in de winter, alleen je zult er iets minder van moeten nemen, om niet teveel overtollige calorieën binnen te krijgen, want dan ga je in de breedte groeien.
jc54
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat dat vrij zware kost is en dat kun je in de koude wintermaanden goed gebruiken.Overigens wij eten het hele jaar door stampot en erwtensoep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij om het vet dat erin wordt verwerkt. Vet in de winter behoed je voor kou. Je mag in de winter best wat aankomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, daar gaan we weer:

Vroeger had je echte winters en echte zomers.
In de zomer was je heel veel buiten en werkte heel veel mensen op het land en deed je verder het hele jaar heel zwaar werk.

Een deel van de energie die je nodig had, deed je in de winter op. In de winter was er mee tijd om uitgebreider te eten. In de winter is de boerenkool het lekkerste en zijn de wortelen nog goed.
In de winter groeit heel veel groente niet op het land, dus de keuze was minder.

Vroeger was er geen centrale verwarming en daarom had je wel meer behoefte aan een extra laag vet om jezelf warm te houden.

En die extra laag vet had je ook nodig voor extra weerstand.
Mijn vader zei altijd als iemand van ons verkouden was:
Dar moette oe eige overheen eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Winterpeen, zuurkool, boerenkool, spruiten, uien, prei, bruine bonen, spliterwten.. Zoek de overeenkomst.

Juist ja, dit zijn groenten die in de winter nog beschikbaar zijn en dus vroeger vooral in die periode gegeten werden. Het zelfde geldt voor hete bliksem (verschrompelde appeltjes uit de kelder).

En dan met worst, pekelvlees, zult, reuzel: houdbare vleesproducten.

En het smaakt prima in de zomer, hoor!