Welk eten is niet vegetarisch?

Ik heb deze week beslist dat ik graag vegetariër wil worden maar ik weet dat er eten is dat verrassend niet vegetarisch is. Ik weet al dat gelatine niet vegetarisch is maar ik heb gehoord dat sommige kazen, yoghurt en ijs niet vegetarisch is en ik zou graag weten welke soorten. Ik ben geen veganist maar gewoon vegetariër

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
https://www.nu.nl/eten-en-drinken/4941842/feit-of-fabel-moet-weten-vegetarisch-eten.html
Castle
4 jaar geleden
Niet per se iets zeggende link.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Cochinille ofwel karmijnrood komt oorspronkelijk van de cochinilleluis, maar fabrikanten gaan er steeds meer toe over om het natuurlijke cochenille te vervangen door de kunstmatige kleurstof E124 (Cochenillerood A). Er zou dus op moeten staan, dat de kleurstof natuurlijk is. E124 is dat niet.
http://www.natuurinformatie.nl/nnm.dossiers/natuurdatabase.nl/i003146.html
paulus811
4 jaar geleden
Weliswaar geen eten, maar vrijwel niemand staat er bij stil dat wijn niet vegetarisch is. Het wordt namelijk geklaard met visblaasjes. Overigens bestaat er wel vegetarische wijn, maar daar moet je echt naar zoeken.
Amadea
4 jaar geleden
Geen visblaasjes, @paulus811, maar wel dierlijke proteïnen.
paulus811
4 jaar geleden
@Amadea, ik lees op verschillende sites dat ook visblaasjes worden gebruikt bij het klaren, zie hier een voorbeeld https://www.vice.com/nl/article/ypxjzg/er-zit-bloed-en-vissenblaas-in-je-wijn
Amadea
4 jaar geleden
Die site geeft gekleurde informatie. Heb je ook een officiële bron?
LeonardN
4 jaar geleden
@Amadea Wat is een officiële bron in zulke zaken? https://en.wikipedia.org/wiki/Isinglass

Antwoorden (2)

Je wilt geen vlees, kip en vis meer eten. Verder wil je geen producten meer eten waar bijvoorbeeld botten van deze dieren in verwerkt zijn.

Waar moet je dan goed op letten (etiketten lezen en navragen):

Kaas. In kaas zit stremsel. Kijk op het etiket of vraag aan de kaasboer of het stemsel vegetarisch is. Er bestaat inderdaad kaas met dierlijk stemsel (komt uit de lebmaag van kalfjes).

Snoep, notenmix, yoghurt, vlaai etc. Hierin zit vaak gelatine. Dit wordt inderdaad gemaakt van dierlijke resten om stevigheid te geven. Kijk op etiketten of er geen gelatine in verwerkt is. Vraag aan de bakker om gebak zonder gelatine.

Cakemix, frituurvet. In cakemix zit vaak dierlijk vet. Sommige mensen frituren met dierlijk vet. Kijk dus altijd of in een product plantaardig vet zit en vraag inderdaad of het eten bereid is met plantaardig vet.

Wit tafelsuiker. De mooie witte kleur krijg je door koolstof uit botten van dieren. Biologische suiker bevat nooit koolstof.

Ik weet niet of je moeite hebt met bevers en schildluizen.

Schildluizen worden vermalen om hun mooie rode kleur in bijvoorbeeld snoep. Dit herken je aan E120, karmijn.
Bevers scheiden castoreum uit, dit geeft vanillesmaak. Kijk dan voor echte vanille.

Kortom, in jouw producten mag niet zitten:
dierlijk stremsel, gelatine, dierlijk vet, koolstof, eventueel castoreum en E120, karmijn.
Dus goed op etiketten kijken en vragen!
Er blijft genoeg kaas, snoep, noten, yoghurt, gebak etc over waarin dit niet verwerkt is.

Succes!
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ritsuka
4 jaar geleden
Als kaas met vegetarisch stremsel is gemaakt, staat het netjes bij de ingredienten.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling Ritsuka.
HeerVoldemort
4 jaar geleden
Bijna alle kaas wordt gemaakt van dierlijk stremsel. Leerdammer en Hollandse gatenkaas niet...maar daar moet je wel van houden aparte smaak (ik vind het heel vies)
Per definitie eet een vegetariër geen producten van gedode dieren, dus geen vlees, geen vis, en ook geen producten zoals gelatine (van huid of beenderen) en kaas (met kalfsstremsel). Veel vegetariërs letten echter minder op vegetarische instinkers zoals gelatine en kaas. Mensen die geen vlees, maar wel vis eten, worden soms pescotariër of semi-vegetariër genoemd. Mensen die gevogelte eten noemen zich ook soms vegetariër, maar de correcte term hiervoor is pollotariër.
Mensen die geen vlees, vis en dierlijke producten (zoals zuivel, eieren en honing) eten en ook geen dierlijke producten (zoals leer en wol) gebruiken zijn "veganisten".
Met "vegetariër" bedoelt men dus doorgaans "lacto-ovo-vegetariër",
Mensen die geen vlees, maar wel vis eten, worden soms pescotariër of semi-vegetariër genoemdwat wil zeggen dat die persoon geen vlees of vis eet, maar wel zuivel en eieren.
Een minderheid is lacto-vegetariër (wel melk, geen eieren) of ovo-vegetariër (geen melk, wel eieren).
Belangrijk voor een vegetariër én een veganist is, dat hij/zij de heel kleine lettertjes kan lezen op de etiketten van voedingsmiddel-verpakkingen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Gek hè zo'n minnetje als er iets hel reëels staat.