Waarom krijg ik het idee dat mensen zich aangevallen voelen als ik ze vertel dat ik vegetarier ben?

Je hebt vegetariërs die lopen te preken. Zelf zeg ik helemaal niks. iedereen moet zelf weten wat ie eet. Toch krijg ik vaak preken dat vegetarier zijn niet gezond is. Ze vinden het vervelend als vegetariërs preken maar doen het zelf ook over vlees

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
Amadea
7 jaar geleden
Weet jij wel zeker dat je daar zo gewoon over doet als dat je schrijft? Ik krijg het gevoel - mede door jouw vorige vraag - dat je toch op een zodanige manier ermee omgaat dat het niet puur een mededeling is.
Poet
7 jaar geleden
Misschien kom je een beetje onzeker over
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Marduk, Dat gevoel kan kloppen. Veel mensen bemoeien zich graag met personen die andere gewoontes hebben en proberen dan jou te overtuigen van hun overtuiging.
Nederlanders staan bekend om het opgeheven "vingertje".
TurfGraver
7 jaar geleden
Misschien zijn ze gewoon bezorgd.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je helemaal niks zegt hoe kan je dan vertellen dat je vegetariër bent? (zowel grappig als serieus bedoelt) Het kan aan jou liggen, bijvoorbeeld het moment dat of de manier waarop je het vertelt.
Het kan aan hun liggen, ...
Of ergens in het midden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Voor de mensen die geen vega zijn leuk sociaal experiment: Zeg het maar eens voor de grap tegen 10* mensen en dan zal je zien hoe ondervraagd je wordt. Niet iedereen handelt dat even makkelijk. Ik zou niet zeggen aangevallen, maar het gevoel dat je je er moet voor verantwoorden. *Ik zeg 10, want sommigen zullen natuurlijk hun schouders er voor ophalen. @Jackd
De vraagster bedoelt denk ik dat ze niets meer zegt dan het simpele feit dat ze vegetariër is en verder niet met haar overtuiging te koop loopt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Je hebt vegetariërs die lopen te preken. Zelf zeg ik helemaal niks.
EN
als ik ze vertel dat ik vegetarier ben?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Misschien is het het volgende: Een deel vleeseters staat neutraal/tot lichtelijk positief staan tegenover vega's, ze hebben er wellicht zelf ook over nagedacht. Een deel vleeseters staat negatief tegenover vega's (of iig over het idee erachter). Waarom maakt even niet uit, maar ze hebben een aantal argumenten in hun hoofd. Nu kom jij aanzetten, iemand vraagt of je een stuk vlees wil, jij slaat af, met nee dank je ik ben vega. Een deel vleeseters zal zeggen "ok prima", anderen denken, oh das mooi, ik snap er geen reet van dat iemand vega wordt, dus leg maar eens uit. Dat laatste kan je wellicht als een soort aanval ervaren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hetzelfde kan gebeuren als je zegt dat je: moslim bent geworden
in kabouters geloofd
je hoofd volledig kaal gaat scheren
zegt dat je PVV of juist SP stemt Of iets anders wat niet volledig in "de norm" ligt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het kan ook zijn dat ze er alles van af willen weten en jij er minder over kan of wil zeggen dat zij vragen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik eet ook geen vlees, maar wel vis, ik eet geen vlees omdat ik het gewoon niet lekker vindt. Nooit discussies hierover gehad, of mensen die me vlees wilden opdringen, maar ook nooit het gevoel gehad dat anderen zich aangevallen voelden als ik vertelde dat ik geen vlees eet. Als je zelf achter die keuze staat en geen discussie uitlokt, levert het geen probleem op naar mijn ervaring.
Rieneke1
7 jaar geleden
Wellicht voelen mensen zich ongemakkelijk, omdat ze wel weten dat ze dierenleed sponsoren, en de aanval is de beste verdediging.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als ik net het mes zet in een (grasgevoerde buitenlopende antibiotica vrije niet onthoornde vrije uitloop) hamburger en iemand vertelt me op dat moment dat ie vegetariër is dan is dat op zich al een aanval. @Rieneke1:
Zeker weten dat een gemiddelde vegetariër heel wat meer dierenleed sponsort dan vleesetende ikke, maar ik ben het zeker met je eens over je het over bio-industrie vleeseters hebt, daar komt de meeste zuivel echter ook vandaan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Sommige mensen vinden het raar als iemand een dieët heeft wat iets anders is. Er is niks mis met vegetariër zijn, ik denk zelfs dat het tegenwoordig gezonder is dan wel vlees eten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ongeacht of ze zich aangevallen voelen of niet, dit is in elk geval wat jij oppikt uit de reacties van anderen. En zegt daarmee iets over jou. Waarom deze vraag?
Hoe belangrijk is het voor jou om je geaccepteerd te voelen als vegetariër?
Als het jou niet uitmaakt wat een ander ervan vindt en je geen behoefte hebt om je keuze uit te leggen, straal je dat ook uit en bied je geen ruimte voor discussie.
Als je het werkelijk iets over het gevoel van de ander wilt weten, zul je het rechtstreeks moeten vragen. Al het andere is speculatie.
Voel je je aangevallen? En zo ja, waarom dan? Daar kun je best eens reacties op krijgen die je niet verwacht.

Antwoorden (2)

Het is vaak niet een kwestie van aangevallen, maar meer van onwetendheid. Zelf heb ik ook enkele vegetariërs in de familie en die heb ik ook hun standpunt laten uitleggen, waarom ze vegetariër zijn geworden. Zij vinden dat ze nog steeds hun standpunt moeten verantwoorden, maar voor mij is alles duidelijk. Zij hebben hún principes, ík de mijne, en we kunnen goed samen door één deur.
7 jaar geleden
Omdat nogal wat vegetariërs - en in sterkere mate veganisten - mensen daadwerkelijk min of meer "aanvallen" op hun vlees-eten. Vaak gaat dat heel vilijn en subtiel, maar vaak ook gewoon keihard.
Het is wel minder dan vroeger ; voor(lacto-ovo)vegetarisme is gewoner aan het worden, en minder vaak een idealistische keuze maar meer uit gezondheidsoverwegingen of omdat met gewoon toch niet zo gek is op vlees (en vegetarisch eten tegenwoordig -in tegenstelling tot vroeger - prima te pruimen is).

Als je dus een tolerante, niet-militante vegetariër bent, ben je gewoon een beetje het slachtoffer van de "cultuur" die daaromheen is opgebouwd.

Het heeft denk ik ook te maken met dat we in een overgangstijd zitten, net zoals we met roken hebben gehad. We zijn in een paar decennia verschoven van "roken is de norm" naar "niet roken is de norm". Zo verschuiven we ook langzaam maar zeker op de schaal van "vlees moet, vlees is goed" naar "vlees heb je niet nodig en is ook niet per se gezond". Inmiddels zitten we daar ergens halverwege, (vlees kan goed zijn en is gewoon lekker en een normaal onderdeel van het menselijk dieet, maar niet noodzakelijk in de hoeveelheden die wij het eten). Op dat plekje op de "wip" bevinden dus BEIDE uitersten zich in het "kamp" dat zich tegen de publieke opinie (die verdeeld is) moet verdedigen.

Zelfs als je niet extreem het een of het ander bent, of om andere dan idealistische redenen , is het onvermijdelijk dat je je - door de maatschappelijke discussie - in het nauw gedreven voelt als je een "lid" van het tegenovergestelde "kamp" tegenkomt, zelfs als jullie elkaar prima begrijpen en door één deur kunnen en geen oordeel klaar hebben. (Hoewel we dat natuurlijk onbewust altijd WEL hebben, want je hebt een dergelijke keuze niet voor niets of op niets gebaseerd gemaakt - en onbewust stralen we dat misschien ook wel uit.

(Ik heb over het algemeen geen problemen met vegetariërs ; we begrijpen elkaar. Ik hou OOK heel erg van dieren, mits goed klaargemaakt ;-) . En ik heb om gezondheids- milieu- en dierenwelzijnredenen meer dan de helft van mijn vroegere 'vleesmenu' geschrapt, want daar hebben ze zéker een punt, maar vegetariër zal ik nooit worden. Knap als iemand het wel kan, ik kan EN wil het niet. Met veganisten echter kan ik de discussie wel aan ; daar heb ik beduidend minder mee op).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+
Als wij met een vegetariër aan tafel vlees eten worden wij juist aangekeken en behandeld door de vegetariër als dierenmoordenaars. Vaak hebben zij nog veel meer morele waarden. Van geen vlees eten tot muggen en wespen beschermen. Wij wensen dan: ieder zijn mening, volgende onderwerp en eet smakelijk. http://www.ilgiornale.nl/2012/italianen-gek-op-vogeltjes-om-te-eten/
Men verbiedt het wel, maar biedt ook geen alternatief om de armoede te bestrijden.
De originele polenta e osei,is trouwens absoluut verboden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik wil dus niet beweren dat het andersom niet zo is. Ook een vegetariër moet vaak het waarom uitleggen. Het is toch een beetje wederzijds, afhankelijk van het gezelschap.