Mag je in een restaurant een hap eten van uw bestelde gerecht en daarna opstappen zonder te betalen omdat je het niet lust?

Ik had van een kennis gehoord dat de klant van een restaurant zo'n recht heeft, alleen weet ik niet of dat echt waar is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K
PoppeSchuitema
9 jaar geleden
Als het niet goed klaargemaakt is kan er in overleg een vervangend menu geserveerd worden, als je iets besteld hebt en je lust het echt niet kan er misschien iets geregeld worden maar over de andere kant had je het maar niet moeten bestellen. Zomaar weglopen zonderbetalen kan echt niet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mij in de buurt hebben wij juist een heel slim restaurant.
Ookal heb ik er zelf nooit gegeten ken ik het verhaal van school en vrienden.
Het is een all 'you can eat' restaurant en wat je niet opeet moet je terug betalen!
(was in 2012 kan veranderd zijn!)

Antwoorden (2)

Nee, natuurlijk niet. Zou me wat moois wezen, voor jou te laten koken en dan door te beweren dat je het niet lust er niet voor hoeven te betalen. Nee, je moet het vergoeden ongeacht hoeveel je ervan gegeten hebt.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt, je hebt het zelf besteld, je had van te voren ook even kunnen vragen wat het is (mocht je de naam niet kennen) of even moeten bedenken dat je al je hele leven geen lasagne (of wat dan ook) lust. Het wordt een hel ander verhaal als je eten bestelt dat volstrekt niet aan je eisen voldoet: schimmel erop, oud, droog, vies, niet goed meer...
Meestal komen ze nog wel even vragen of het smaakt, dan kun je ook nee zeggen en zeggen dat je dit echt niet lust. In de meeste gevallen maken ze dan iets anders voor je klaar, dan betaal je het gerecht dat je niet lustte niet, maar het nieuwe gerecht wel. Komen ze dat niet vragen, dan kun je dat zelf even melden bij de bediening en vragen om kosteloos iets anders te krijgen. Het nadeel is dan wel, dat je alleen zit te eten en je tafelpartner ook. Neem je die moeite niet, dan is het inderdaad betalen voor die ene hap, ook als je dat niet lust. Gratis proeven is er dus niet bij...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plusje en een toevoeging: zomaar weglopen doe je niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, het is ook een kwestie van fatsoen.
Weglopen zonder te betalen is ook strafbaar.
Bedankt voor je aanvulling LimaWhiskey.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vaak hoef je niet te vragen om iets anders hoor, mond op mond reclame is heel belangrijk voor restaurants dus ze zullen het bijna altijd zelf aanbieden of bijv. de koffie of het toetje gratis krijgen. Als jij dan alsnog tevreden de deur uitloopt is de kans groot dat je het deelt mensen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De meeste bedrijven doen dat inderdaad, zelf vragen of je iets anders lust.