Kan ik deze kant-en-klare lasagne nog eten?

Ik heb van Daily Chef een Groenten Lasagne. De uiterlijke consumptiedatum is 23 maart. Echter staat op de verpakking 'Na aankoop binnen 5 dagen consumeren, echter nooit later dan de vermelde houdbaarheidsdatum.'
Ik geloof dat ik deze lasagne meer dan 5 dagen geleden gekocht heb.
Nu begrijp ik niet, mag ik deze lasagne nog eten of niet? Het is nog niet 23 maart, maar het is wel al meer dan 5 dagen geleden dat ik hem uit de koeling bij de supermarkt heb gehaald.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Koken
7.7K
Pieterke
4 jaar geleden
Mits altijd het in de koelkast gestaan heeft kun je het nog eten, Het is nog niet de 23e. Die druppels zijn gewoon condens.

Antwoorden (2)

echter nooit later dan de vermelde houdbaarheidsdatum.'
dat is het nog niet, dus die kun je rustig eten. Neem aan dat je hem thuis meteen in de koelkast hebt gezet.
anneliez
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja, hij heeft altijd in de koelkast gestaan. Aan de binnenkant van het plastic zitten wel wat waterdruppeltjes nu, dat zat er niet toen ik het kocht.
Er staan in één zin _twéé_ voorwaarden op de verpakking.
De ene luidt “Na aankoop binnen 5 dagen consumeren”, en de tweede luidt “echter nooit later dan de vermelde houdbaarheidsdatum”.

De fabriek en de winkel staan achter de kwaliteit van hun product, mits de klant zich aan die twee regels houdt.
De reden is dat de maaltijd tijdens het transport naar en tijdens het verblijf in de winkel goed en stabiel koud wordt gehouden, terwijl er in de koelkast bij de consument thuis een minder stabiele temperatuur heerst en de werkelijke temperatuur vaak ook nog eens warmer blijkt dan de op het artikel vermelde bewaartemperatuur van bijvoorbeeld maximaal 7 graden. Bovendien wordt het artikel meestal in een niet-gekoelde tas of krat mee naar huis genomen.

Dat de bewaarcondities thuis minder goed zijn dan in de winkel, kun je soms goed zien aan het ontstaan van condens tegen de bovenkant van de verpakking van langere tijd thuis bewaarde producten.

Als je een vanwege de uiterste houdbaarheidsdatum afgeprijsde maaltijd koopt, dan is die dus al bijna aan de uiterste datum, maar in de winkel stond hij de hele tijd wel mooi stabiel koel.
Maar als een artikel met de voorwaarde “Na aankoop binnen 5 dagen consumeren” lang in de koelkast van de consument staat, zijn de bewaarcondities ongunstiger dan in de winkel, en dat is de reden van die beperking van de bewaarduur thuis. De koelkast van de consument slaat steeds aan en een tijdje later weer af, en de temperatuur wisselt daarin sterker dan in de koeling van de winkel.

Bij de afweging of je die maaltijd toch nog kunt opeten speelt dus mee hoe lang het product in jouw tas heeft gelegen (niet iedereen woont bij de winkel om de hoek), en hoe goed de temperatuur van je koelkast is ingesteld. Er zit wat marge in hoe lang het product goed blijft, maar de winkel en de fabrikant blijven aan de voorzichtige kant omdat ze geen zicht hebben op de bewaarcondities onderweg en bij de consument thuis.