Wat simpele recepten die je kan maken van grutten?

Ik kocht ipv rietsuiker 2 zakken grutten en ik vroeg me af wat je er allemaal mee kon doen. Het is zonde om het te laten liggen tot het wegrot. Misschien pap ofzo? Ik zou graag wat recepten krijgen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
6.4K
Amadea
11 jaar geleden
Als je het recent gekocht hebt en de bon kunt tonen mag je het vast wel ruilen!

Het beste antwoord

Grutjes met stroop.

Ingrediënten:

1 liter karnemelk
250 gram boekweitgrutten
20 gram roomboter
4 eetlepels stroop
1 snufje zout

Bereiden:

Breng de karnemelk met de grutten en het zout al roerende aan de kook.

Vooral steeds blijven roeren ( de melk gaat schiften maar bindt van zelf weer)

Laat ongeveer 10 minuten zachtjes koken wel af en toe roeren, het moet een zeer dikke pap worden.

Schep de grutten op de borden, maak een kuiltje in het midden, leg hier een klontje roomboter in en giet de stroop erbij.

Smullen maar.

Toegevoegd na 50 seconden:
http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=139538
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle antwoorden waren goed! Bedankt!
Ik denk dat ik deze het snelste zou proberen. Dank je.

Andere antwoorden (4)

Houd je van watergruwel?
Dat kan je maken van grutten, en het is heerlijk fris - áls het ooit nog eens zomer wordt, kan je het uit de koelkast als toetje eten, en ik eet het soms zelfs als ontbijt!

Er komt bessensap aan te pas, en verse vruchten en gewelde rozijnen - eerlijk gezegd heb ik het tot nu toe altijd kant-en-klaar van de supermarkt gegeten (Bessola).

Maar vóór je niets doet met je gort, zou ik dat eens proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Maar gort is wat anders dan grutten!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
grutten is gebroken boekweit
Iene miene mutte
Tien pond grutten
Tien pond kaas
Iene miene mutte is de baas.
Vaak aangevuld met
Maar jij mag de baas niet zijn
Want jij bent nog veel te klein

GEBAKKEN GRUTJES-PUNTEN MET STROOPSAUS

Ingrediënten:
Voor de punten:
• 1 liter karnemelk
• 200 gram boekweitgrutten
• 1 mespuntje zout

Voor de saus:
• 100 gram boter
• 20 deciliter stroop
• ? theelepel azijn

Bereidingswijze

De punten:
Breng de karnemelk met de grutten en het zout roerende met een houten lepel aan de kook.
Laat zolang koken tot de lepel er rechtop in blijft staan.
Doe de gruttenbrij over in een natgemaakte schaal. Laat afkoelen. Snij de plakken in 6 of 8 punten.
Wentel de punten door de bloem.
Bak de punten in boter of olie in een koekenpan aan beide zijden bruin.
De saus:
Verwarm de boter en de stroop roerende op een zeer zacht vuur tot zij zich hebben vermengd.
Doe er desgewenst een halve theelepel azijn door. Serveer met stroop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
breng 200gr grutten in 1l melk of karnemelk aan de kook en laat zachtjes koken tot het een stevige pap is.
Dien heet op met een klont roomboter in het midden en met per persoon zoveel keukenstroop als men wil.
(overigens vind ik het een wintergerecht, als toe na erwtensoep bijv. Een stevige maaltijd)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ze ook als Muesli eten.
Rooster de grutjes dan eerst lichtbruin in een droge koekenpan. Doe ze dan in een kom en giet er druivensap bij (50 gr. grutjes op 1 dl.)of naar verhouding voor hoeveel porties je maakt.
Laat ze ca. 2 uur weken in het sap.
Schil appel, klokkenhuis eruit en snijd in stukjes. Besprenkel met wat citroensap.
Doe nu bij de grutjes in de kom; de appelstukjes, wat pitloze druiven,wat noten, wat havermoutvlokken en een paar lepels honing. Roer alles door elkaar en vlak voor je het gaat eten, roer je er yoghurt of kwark bij.
Voilà, een lekker en gezond ontbijtje wat je veel energie geeft.

Toegevoegd na 26 minuten:
Of heel simpel (1 pers.)

Breng in een pan ½ l. water en ½ l. melk aan de kook.
Wel erbij blijven, want je kookt melk! Zodra het kookt, roer je er beetje bij beetje de grutjes door (125 gr)
Op laag vuur laat je dit 5 min. koken met de deksel een beetje open.
Zet het vuur uit en laat nog 5 min. staan. Het wordt nu een grijze pap. Schep dit op een bord en doe er een klontje roomboter bij. Voeg er dan ook suiker of bruine basterdsuiker of stroop bij.
Heb je over, laat dit dan opstijven en snijd het in plakjes.
Bak ze in een koekenpan en serveer ze met boter en suiker.
amc