Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt cyaanzuur in drinkwater?

Ik heb met een zwembadwaterteststrip mijn kraanwater getest. Uit de test kwam uit dat er 240 mg/l Cyanuric acid zich in het water bevindt. Ik heb de proef meerderemalen herhaald en op verschillende plekken in het huis en zelfs met spa blauw en water van de Brita water reiniger. Natuurlijk was de test daar negatief. Hoe is dit mogelijk en waar komt het vandaan?

Alvast vriendelijk bedankt voor het lezen,
Chris.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Dranken
2.5K
MasterSword
3 jaar geleden
Cyaanzuur komt in het water door chloortabletten of chloorgranulaten.
Ze moeten toch het drink water bacterie vrij krijgen 1 liter = 1.000.000 mg
dus je test dat er 240 mg cyaanzuur in zit
( dus het is niet zo veel )
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Duidelijk! Dankjewel.
tinus1969
3 jaar geleden
Ik vraag me af of de test voldoende specifiek is, en alleen cyaanzuur meet, of mss ook iets anders.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Als dichloroisocyanuraat wordt gebruikt om het drinkwater bacterievrij te krijgen, komt cyaanzuur vrij.
Dit is officieel toegestaan. De richtlijnen van de WHO zijn hiervoor 40 mg/l, dus 240 mg/l is relatief wel veel.

Daarnaast wordt met grote regelmaat cyaanzuur gevonden in oppervlaktewater, in een mate die aanleiding is tot overschrijdingen van de huidige ontheffingswaarde voor drinkwaterbedrijven en problematisch is voor de productie van drinkwater uit oppervlaktewater.
(Lees meer...)
SimonV
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding