Kan ik een fles wijn kopen voor thuis in een restaurant?

Ik heb heerlijk gegeten bij een restaurant en de lekkerste rose ooit gedronken.
Maar ik kan de rose nergens online vinden (of alleen met €10 verzendkosten) en de slijterijnen hebben hem ook niet in het assortiment.

Kan ik het restaurant opbellen om te zeggen dat ik een fles wil kopen of is dat een no-go?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dranken
4.5K
Ritsuka
5 jaar geleden
Kan de slijter het niet bestellen voor je?
Amadea
5 jaar geleden
Hou er wel rekening mee dat het toen waarschijnlijk een perfecte avond was, en het goed zou kunnen dat wanneer je die rosé nog een keer drinkt deze lang niet zo lekker zou kunnen blijken als dat jij in je herinnering hebt. Daarom zou ik het er zelf niet voor over hebben om zo'n fles bij het restaurant te kopen, want dan ben je driedubbel duur uit...
Reddie
5 jaar geleden
@Amadea, plus. ''Hou er wel rekening mee dat het toen waarschijnlijk een perfecte avond was, en het goed zou kunnen dat wanneer je die rosé nog een keer drinkt deze lang niet zo lekker zou kunnen blijken als dat jij in je herinnering hebt''.
De sfeer bij het eten in een restaurant doet alles met de smaak.

Antwoorden (3)

Dat kan je prima doen. Maar waarschijnlijk zullen ze meer vragen dan een reguliere wijnhandel zou doen. Maar je moet natuurlijk wel wat over hebben voor de lekkerste rose ooit.
AlphaLimaSierra
5 jaar geleden
Dat zou ik zeker niet doen. Wel kun je het restaurant vragen waar de wijn is gekocht. Dat zal waarschijnlijk een groothandel zijn, zoals Sligro, Hanos of Makro. Vraagt dan een kennis die een pasje heeft van de juiste groothandel om tot aankoop over te gaan.
5 jaar geleden
Een restaurant zal dat vast willen, zeker als je dezelfde prijs wil betalen als wanneer je hem aan tafel opdrinkt. Weet dat de marge op de drank zit, een fles wijn gaat zo’n drie keer over de kop. Of je goedkoper uit bent dan op internet, is de vraag.
Een ander alternatief is het wijnhuis zelf opbellen. Zeker als je een stevige hoeveelheid wil kopen, kun je vaak rechtstreeks van hun afnemen. Sommige buitenlandse wijnhuizen werken met jaarlijkse bezorgrondes in Nederland.