Wat is het effect/invloed als je eerst een puur glas zoete frisdrank opdrinkt en direct daarna een puur glas water uit de kraan?

Ik bedoel maakt het wat uit voor het aantal ingenomen calorieen/suikers in de frisdrank als je dat glas water niet (direct) daarna zou drinken?

8 jaar geleden
in: Dranken
1.4K

Het beste antwoord

Nee dat maakt niets uit. Je krijgt alle stoffen die je met een glas zoete frisdrank binnenkrijgt ook binnen als je meteen daarna een glas water drinkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
roelp
8 jaar geleden
Wordt de frisdrank bij de vertering niet op de een of andere manier verdund door het water waardoor de zoetigheid verminderd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee dat gebeurt niet. Alle ingenomen suikers worden gewoon opgenomen in de lichaam ongeacht met hoeveel water je het inneemt. Hooguit leidt een glas water ertoe dat je minder zin hebt in nog een glas zoete frisdrank. Light frisdrank bevat amper calorieën: dat kan je dus beter drinken.
roelp
8 jaar geleden
Zonder omwegen het beste antwoord. In tegenstelling tot MrTomaat die over voorbeelden over concentraties komt maar zelf niet weet wat het begrip concentratie betekent.
roelp
8 jaar geleden
Ook het antwoord van
MaartenVerrips is prima.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je maakt niet vaak mee dat een vraag 1 antwoord en 61 reacties oplevert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@MaartenVerrips Zeg ik in jouw ogen iets anders dan dat jij zegt? Geef ik een reactie die onjuist is. roelp lijkt jouw uitleg wel te accepteren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@roelp Dit antwoord zegt dat het niks uitmaakt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mr Tomaat, ik heb niets gezegd over wat jij zegt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Maartenverrips Nee, dat weet ik ook. Het was ook geen commentaar op jou. Ik vraag alleen of je even wil bevestigen dat wij hetzelfde beweren, roelp is van mening dat ik iets niet snap en dat ik iets anders zeg dan jij. Het gaat er bij roelp niet in dat de bewering dat verdunnen geen issue* is in dit verhaal een logische bewering is. *(dat is wat anders dan zeggen dat het niet gebeurt. het is gewoonweg niet van belang DAT je verdunt)

Andere antwoorden (2)

Het effect is dat je twee glazen drank op hebt.
Het aantal INgenomen calorieen is hetzelfde (want je drinkt het op) en het aantal OPgenomen calorieen is ook hetzelfde omdat het lichaam zeer efficient is in het opnemen van suikers.

Als je het verdund met een extra glas water heb je per volume wel wat minder suiker, maar het totaal ingenomen hoeveelheid suiker blijft hetzelfde.

Het effect is inderdaad wel dat je tanden wat schoner worden met het drinken van het extra water, maar calorie technisch gezien voor het lichaam zit er geen enkel verschil tussen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@roelp Dit antwoord zegt dat het niks uitmaakt.
Thecis
8 jaar geleden
Klopt, kijk ook maar in de reacties, daar heb ik een wat uitgebreidere omschrijving gegeven. Zal het hier ook even zetten: @roelp:
Ik denk dat het heel simpel is op te lossen is. De vraag was als volgt. Maakt het uit dat je 1 glas cola drinkt en daarna een glas water.
Nee, je krijgt net zoveel calorieen binnen, als dat je 1 glas cola zou drinken. Ook net zoveel als dat je 2 glazen 50/50 zou drinken. Want het totaal is netto hetzelfde. Nu naar het begrip verdunning zelf. In 1 glas cola zit (bijv) 100 kcal.
Verdun je dit 50/50 heb je per glas 50 kcal. Drink je nu 1 glas, krijg je 50 kcal binnen, drink je het tweede glas verdunde cola krijg je nog een keer 50 kcal binnen. Als je verdund (met welke factor dan ook) gaat je concentratie naar beneden. Je verdeelt de hoeveelheid stof (in dit geval suiker) of een volume. Als je 1 kilo suiker in een liter oplost, en je drinkt die liter, heb je 1 kg suiker ingenomen.
Als je die kg suiker in 10 liter oplost en je drinkt de 10 liter, heb je ook 1 kg suiker ingenomen.
MAAR, als je nu ook maar 1 liter drinkt van de verdunde oplossing, heb je uiteraard maar 100 g suiker ingenomen. Dan nu het verschil tussen INgenomen en OPgenomen suiker.
Bij heel veel producten is het zo dat als je heel veel van iets eet tegelijkertijd, dat niet alles opgenomen wordt. Dit komt omdat het verteert moet worden (door enzymen in hapklare brokken zodat het opgenomen kan worden). Echter, als je suiker oplost (glucose) kan het direct door het lichaam opgenomen worden als het maar vloeibaar is. En er is voldoende speeksel / andere sappen aanwezig om dit op te lossen. Dus als je siroop puur drinkt, worden ook alle suikers OPgenomen (door de efficientie van het lichaam). Klaart dit de lucht een beetje?
(voor de volledigheid, ik heb een chemische achtergrond. Ik weet waar ik het over heb).
Het effect zal zijn dat het water en de cola in je maag zullen mengen. Voor het aantal ingenomen suiker/koolhydraten maakt het niets uit. De concentratie van suiker in het "colawatermengsel" zal wel lager worden. Maar concentratie van suiker in vloeistof is niet van belang zolang je hetzelfde aantal suikers/koolhydraten binnenkrijgt.

Je zou dus net zo goed het water en de cola van te voren kunnen mengen en die twee glazen dan opdrinken. Ook dan is inname koolhydraten gelijk. En is er ook geen effect.

Ook de opname van het aantal koolhydraten zal gelijk zijn.

Toegevoegd na 1 uur:
Je had ook nog uit kunnen rekeken hoeveel gram suiker in dat glas cola zit. En in plaats van dat glas cola en het glas water, het aantal grammen suiker zo op kunnen eten.

Allemaal met 0 effect, met allerlei verschillende concentraties suikeroplossingen. Of wel concentratie is hier geen factor.

Toegevoegd na 1 uur:
*rekenen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is trouwens voor je tanden wel een prima idee :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@WillemNeoChorio Ja, maar ik geloof dat tandenpoetsen daarna juist weer funest is. Dan schijn je de zuren en suikers alleen maar verder in te wrijven.