Waarom is roséwijn zo goedkoop? Onder de 2.50 euro in de winkel voor 75cl

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.2K

Het beste antwoord

Je hebt ook hele goeie Rosewijnen waarbij ze echt op kwaliteit hebben gelet, daarmee bedoel ik welke druivensoorten hebben ze gebruikt, welke gaan goed samen? Op welke grond worden deze verbouwd (rijk aan mineralen etc)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het is een massaproductie van de wijn. Alles met de machine geoogst en verwerkt. Dan in een tanker naar de plaats waar de botteling plaatsvind en gieten maar.

Niet alleen rose kan goedkoop zijn. Rode en witte wijn zijn ook soms heel goedkoop te krijgen. Zelf waag ik mij niet aan een fles wijn die goedkoper is dan €5,00. De ervaring heeft mij geleerd dat ik daar de volgende dag spijt van heb...

Toegevoegd na 2 uur:
Wist je trouwens dat de gemiddelde kostprijs van een fles, de pluk, het bottelen en de kurk rond de €1,00 per fles ligt. Dan heb je bij een fles van €2,50 nog €1,50 over voor de grondstoffen, het maken van de wijn en de winst. De kans dat je dan "bocht" hebt is redelijk groot aanwezig.

Daarom houd ik voor mijzelf ongeveer een ondergrens van €5,00 aan. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, smaken verschillen. Dat is het mooie van wijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wel hoor, absoluut niet dagelijks, zelfs niet wekelijks, maar een goedkoop wijntje is best te drinken. Doe het in een karaf en zet het op tafel, en iedereen slobbert gezellig mee.
Het is inderdaad een beetje restjeswijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn hele goede wijnen onder die prijs te krijgen hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut, de Rose d'Anjou is (ik dacht in 2007) als beste gestest en is al verkrijgbaar vanaf pakweg 3,50!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf voor mijn studie heel wat wijnen geproefd (Hotelschool). Het probleem is vaak dat de wijnen vaak te koud of te warm worden geserveerd. Witte wijn en rose worden vaak te koud geserveerd, waardoor de smaak minder goed tot zijn recht komt. Rode wijn wordt vaak te warm geserveerd, op kamertemperatuur, alleen de kamertemperatuur is de laatste jaren gestegen van ongeveer 18 tot rond de 20/21 graden (over het algemeen, natuurlijk niet bij iedereen). Ik heb misschien het geluk dat ik een goede wijn van een chateau-de-migraine blind kan onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ik heb misschien het geluk dat ik een goede wijn van een chateau-de-migraine blind kan onderscheiden." Ik zou dat geen geluk noemen. Ik kan even zeer genieten van een goede wijn als van een iets wat veel mensen een hoofdpijnwijn noemen. Ik heb er nooit last van. Dus gelukkig proef ik het verschil ook niet, kan ik lekkere wijn drinken voor weinig.
De wet van vraag en aanbod houdt in dat op een competitieve markt de prijs van een product tot stand komt onder invloed van het handelen van kopers (vragers, consumenten) en verkopers (aanbieders, producenten). De prijs evolueert hierbij naar dat niveau waar gevraagde en aangeboden hoeveelheden aan elkaar gelijk zijn. Als het aanbod groter is dan de vraag, dan blijven de producenten met een overaanbod zitten, dat zij enkel zullen kunnen verkopen indien zij bereid zijn hiervoor een lagere prijs te vragen. Er is in dat geval dus een neerwaartse druk op de prijs. Als de vraag groter is dan het aanbod, dan blijven er nog consumenten vragen naar het product als de totale productie is verkocht. Als zij het product nog willen hebben zullen zij dan bereid moeten zijn een hogere prijs te betalen, wat wijst op een opwaartse druk op de prijs.
De vraag naar en het aanbod van economische goederen hangen ceteris paribus af van de prijs die ervoor wordt gevraagd. Bij een hogere prijs zal het over het algemeen zo zijn dat er (c.p.) minder vraag naar een artikel is en meer aanbod. Andersom zal bij een lagere prijs de vraag toenemen en het aanbod afnemen. Door dit effect zal er bij de evenwichtsprijs vanzelf evenwicht komen tussen vraag en aanbod.
Een voorbeeld: wanneer we ons een economie voorstellen waarbij papier 10 keer zo duur is dan we kennen dan zal daarin de vraag naar papier gering zijn. Maar in zo'n situatie is het, aangenomen dat alle andere omstandigheden in de economie gelijk blijven, erg lucratief om een nieuwe papierfabriek te starten om papier te verkopen. De vraag is dan kleiner dan het aanbod. In die situatie blijft er erg veel papier onverkocht. Om het papier toch te kunnen verkopen zullen de papierfabrikanten de prijs verlagen. Andersom: als papier erg goedkoop is, zal de vraag toenemen maar gaan er papierfabrieken, de aanbieders, failliet. De vraag is groter dan het aanbod en er ontstaat een tekort aan papier waardoor de prijs zal stijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rose is goedkoper te produceren.
Men gebruikt vaak de kwalitatief minderen druiven het hoeft niet zo lang te rijpen en kan door het toevoegen van suikers en dergelijke toch goed op smaak worden gebracht.
Het is echt een ,,bulk'' product. Uitzonderingen daargelaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke wijn die men verkoopt onder de prijs van € 5,= is kwalitatief een stuk minder het maakt niet uit of dar rosé, wit of rood is. Als je leest over of weet wat er bij komt kijken om een eerlijke goede wijn te maken dan is een lagere verkoopprijs echt de reden om deze wijn niet te kopen. Waarom is rosé zo goedkoop? Dat geldt ook voor rood en wit. Je mag zelf bepalen wat voor jou de reden is. Ik koop zo'n wijn nooit, zelf niet om saus van te maken of te gebruiken als marinade.