Op het alcohol na, hoe gezond is bier?

In veel merken bier wordt als enige ingrediënten water, gerstenmout en hop aangegeven. Hierdoor zou je denken dat bier op zich vrij gezond is. Dus vandaar mijn vraag. Als we even het alcohol buiten beschouwing laten, hoe gezond is bier dan? Zou het bijvoorbeeld gezonder zijn dan water?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Vroeger was het wel gezonder dan water, doordat water vaak vervuild was.
Nu denk ik dat het niet zo is, de suikers zijn niet gezond.
Poet
10 jaar geleden
Er is een complete Belgische site gewijd aan de (on)gezondheid van bier. Massa's onderzoek en effecten vind je daar. Overigens nog het meest over de neg én pos werking van de alcohol zelf.
http://www.bierengezondheid.be/index.php/articles/nl/cid=3/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In gewoon bier zitten nauwelijks suikers,
zelfs niet veel koolhydraten.
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=630

Het beste antwoord

Helemaal niet. In bier zitten veel calorieën, als je bekend bent met een bierbuik weet je alles van. In ieder geval is het niet gezonder dan een glas cola.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Het is niet (alleen) het bier, dat een bierbuik veroorzaakt, maar vooral aanleg en slechte eetgewoonten. Die informatie vind je ook op http://nl.wikipedia.org/wiki/Bierbuik: "Zoals de naam al zegt wordt door de meeste mensen aangenomen dat deze buik het gevolg is van veel bierdrinken. Eerder is de bierbuik het gevolg van aanleg en eetgewoonten. Als mannen overgewicht hebben zal het vet zich vooral ophopen op de buik. Bij overgewicht bij vrouwen zal het vet zich ophopen op de heupen (peertype of gynoïde obesitas), de bovenbenen en bovenarmen, maar ook op de buik (appeltype, of androïde obesitas). Sommige biersoorten bevatten, anders dan andere alcoholische dranken zoals wijn en jenever, vrij veel suikers. Stevige bierdrinkers krijgen veel van deze suikers binnen, die in het lichaam in vet worden omgezet. Bier is echter vooral een eetlustopwekker, waardoor bij een glas al vlug calorierijke versnaperingen (chips, nootjes, kaas, salami) verorberd worden. Als ze ook weinig bewegen en veel eten, zullen bierdrinkers overgewicht ontwikkelen."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
"In bier zitten veel calorieën" Ja en? veel calorieën maken een product op zich nog niet slecht, het gaat er voornamelijk om of je de calorieën wel of niet verbrand....en dat doen de meesten niet.
Geen +, maar ook geen - (een plusminus geven kan nog niet... ;-) )
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou ook niet weten waarom het (los van de alcohol want dat was de vraag) niet gezonder zou zijn dan cola...