Krijg je vaker de hik als je alcohol drinkt dan wanneer geen alcohol hebt gedronken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
2.3K

Het beste antwoord

Bij dronkenschap komt vaker de hik voor. De hik is een onwillekeurige samentrekking van het middenrif. Dit betekent dat men er niets aan kan doen. Naar de connectie tussen het drinken van alcohol en de hik is weinig onderzoek gedaan. Men zou de hik kunnen krijgen omdat alcohol de maag en de slokdarm prikkelt en zo het middenrif activeert. Er zou ook een deel van hersenen en het zenuwstelsel onder invloed van alcohol het middenrif kunnen activeren. Maar over de precieze oorzaak is weinig bekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hm.. in mijn ervaring niet. Ik kan me in ieder gvalniet herinneren ooit de hik te hebben gehad terwijl ik gedronken had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb er nog nooit last van gehad dat ik de hik krijg als ik alcohol drink, wel dat ik last krijg van boertjes laten als ik bier drink.
Misschien heb je aanleg voor hikken, of in ieder geval als je wat alcohol gedronken hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hik is een verstoring van je ademhaling, vooral bij dronkenschap treedt dit vaker op, het is een soort spasme van je keelspier. Heb zelf ook wel opgemerkt dat ik vaker de hik heb wanneer ik beschonken ben dan normaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk niet dat dat meteen door de drank komt.
maar ik denk dat je eerder de hik krijgt als je heel snel drinkt
14 jaar geleden
Nog nooit van gehoord.
Er zijn wel mensen die vaak de hik hebben maar dat heeft niet met alcohol te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij ontstaat die hik door veel koolzuur in de drank. Met alcohol valt dat nog wel mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja meer alcohol, meer kans op hikken... Alles ontspant, dus ook prikkels en reflexen komen beter door, dus meer alcohol meer kans op hikken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alcoholgebruik kan één van de uitlokkende factoren van de hik zijn, zowel bij kortdurende hik als chronische hik, maar in de meeste gevallen is er geen aanwijsbare oorzaak.

Onderzoekers van de Universiteit van Calgary stellen voor dat de hik een evolutionair overblijfsel is van onze vroegere amfibie-ademhaling; amfibieën als kikkers slikken lucht en water via een simpele motorreflex vergelijkbaar met onze hik.

Voor meer informatie: zie bronnen.