Dat is een heel verhaal ... onmogelijk om zo even te antwoorden.
In het kort gezegd komt het erop neer dat de druiven geplukt worden en naar de producent gebracht.
Daar worden ze van de steeltjes (en eventuele bladeren) ontdaan, dan worden ze gekneusd.
Dan worden ze geperst en gist de most (twee keer), dan wordt most geklaard (ontdaan van de vaste bestandelen).
Dan gaat ie op tank om te stabiliseren en op fles.
De betere/duurdere wijnen gaan na de tweede gisting op houten fusten om verder te rijpen.
Na een aantal keren oversteken (klaren) en voldoende fustrijping, gaat de wijn op fles.
Meestal rijpt ie nog verder op fles en tenslotte gaat de fles richting winkel en consument.
Dit is héél beknopt de productiewijze van wijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb lang geleden eens een film gezien over hoe wijn in Afrika gemaakt werd.

Er stonden Afrikanen met hun blote voeten in tonnen met druiven te dansen om die te pletten.

Ik mag hopen dat het tegenwoordig niet meer op die manier gebeurt!

Proost!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet het treden van de druiven. Dat gebeurde vroeger overal zo. Dat was alleen maar het persen van de druiven. Dat gebeurt tegenwoordig natuurlijk machinaal
Soms wordt het nog wel een ouderwets gedaan, voor de toeristen.
De basis van elke wijn is de druif, in talrijke soorten en maten
verkrijgbaar' met elk een eigen gebruiksaanwijzing. Hiermee bedoel ik dat
elke wijnstok anders onderhouden moet worden, dat elke druif een specifieke
klimaatsvoorkeur heeft, dat elke druif een andere bodem nodig heeft en dat
bij elke druif het moment van plukken anders ligt. Er is zelfs een witte
wijn (Sauternes) uit de Bordeaux-streek, waarvan de druif pas geplukt wordt
als hij - nog aan de struik gezeten - gaat gisten: de "pourriture noble",
oftewel de "edele rotting". Een intens zoete smaak van deze witte wijn is
het gevolg.
Opmerking van Jan Hiethaar: Dit is niet juist. "Pourritue noble" betekent
dat door o.a. vochtige weersomstandigheden de schil van de druif
geperforeerd wordt waardoor er water uit de druif verdampt en het relatieve
suikergehalte erg hoog wordt. Behalve de zoetheid kenmerken deze wijnen
zich ook door een zeer typische 'botrytis' geur.

Er zijn dus vier zaken nodig voor het maken van wijn: de grond, de zon, de
druif en de vinificatie (= het proces van het maken van wijn).
De kwaliteit van de grond is van buitengewoon belang voor het welslagen van
een wijn, alleen blijkt - misschien anders dan je zou verwachten - dat de
schraalste grond de beste wijn oplevert.
De zon is de meest onzekere factor van de vier, omdat het elk jaar maar
weer afwachten is hoeveel zonneschijn er zal zijn. Dit geldt voor zowel te
weinig als te veel zon, wat allebei funest is voor de goede ontwikkeling
van de druif.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enkele jaren geleden was ik uitgenodigd bij de opening van een 'wijnfabriek' Er waren er toen slechts drie op de wereld van deze klasse. In het kort komt het erop neer dat boeren hun druivenoogst lossen en na het nemen van enkele monsters deze resultaten in de computer worden ingevoerd en de rest van het procedé ongeveer geheel automatisch verloopt. Het hele produktieproces speelt zich af onder zuurstofarme condities of geheel in vacuum toestand.
De wijn wordt gelagerd in dubbelwandige roestvaste tanks die, wederom, computergestuurd geconditioneerd blijven om uiteindelijk gebotteld te worden.

Kijk en lees in de bron over hoe het prcies in zijn werk gaat.