Hoe komt het dat je snel vochttekort krijgt als je alcohol drinkt?

Ze zeggen dat je veel water moet drinken bij alcohol omdat er anders te veel vocht afgevoerd wordt. Ik moet ook altijd veel vaker naar de wc, maar dat is eigenlijk alleen als ik veel bier heb gedronken. Komt de afvoer van vocht dan wel door de alcohol? En maakt het dan nog uit wat je drinkt? Bier, wijn, cocktails, sterke drank..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
14.7K

Antwoorden (6)

Alcohol ontrekkt vocht uit het lichaam omdat het moet verdunnen om het te laten verwerken. Wat je drinkt maakt niet zo veel uit, immer het % alcohol per consumtie is ongeveer hetzelfde (bier minder alcohol maar grotere hoeveelheid ineens, whiskey meer alcohol, kleinere glaasjes).
Het feit dat je emeer naar de Wc moet, heeft te maken dat het lichaam alcohol als gif ziet en het zo snel mgl uit je lijf wilt krijgen.

Toegevoegd na 13 seconden:
http://www.drugsweb.nl/drugsweb96.asp
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt . Alcohol, maar ook - in mindere mate- bijvoorbeeld koffie, voert meer vocht af dan dat er bij komt. Dat komt omdat het eigenlijk gifstoffen zijn, die je lichaam zo snel mogelijk (via de nieren) wil lozen. Er wordt dus water uit het lichaam aan 'toegevoegd' om dat proces te versnellen.

De kater die je na een avond doorzakken hebt, wordt dan ook veroorzaakt door dat vochttekort in je lichaam, en met name in je hersenen. Heel veel water drinken, kan dat voorkomen en genezen.

WAT je drinkt maakt niet uit ; alcohol is alcohol. Het is uiteindelijk de hoeveelheid die bepalend is. En alcoholische dranken verschillen vaak zodanig in hoeveelheid, dat de hoeveelheid alcohol veelal vergelijkbaar is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alcohol stimuleert de vochtafdrijving waardoor het lichaam uitdroogt. Alcohol zorgt er voor dat de nieren veel water uitscheiden.
Daardoor krijg je veel ongeconcentreerde waterachtige urine. Door het vochtverlies voel je je de volgende dag slap en moe en heb je een droge mond.
Bij sterke drank krijg je nog minder vocht binnen dan bij bier, waardoor de kater heftiger is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het grootste deel van het water uit het bloed dat door de nieren wordt gefilterd moet teruggebracht worden in de circulatie, de bloedsomloop. Daar zorgt een hormoon voor, het antidiuretisch hormoon (ADH of vasopressine). Alcohol remt de aanmaak van dat ADH, waardoor je met de urine meer vocht verliest. Dat is de hoofdoorzaak van uitdroging door alcohol maar meestal ga je er ook meer door zweten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alcohol wordt omgezet in het lichaam en herkend als een giftige stof die zo snel mogelijk moet worden afgevoerd. Dit afvoeren vergt veel vocht. Ook komt door het omzetten veel warmte vrij. Het lichaam wil deze warmte afvoeren en zet de poriën open. Nog meer vocht wordt afgevoerd. De temperatuur in de hersenen stijgt waardoor het signaal 'dorst' afgegeven wordt. Je krijgt altijd nog meer dorst na dat eerste lekkere biertje. Zeker wanneer dat dorstsignaal aangegrepen wordt om nog meer alcohol toe te voeren raak je in een vicieuze cirkel; er wordt meer water afgevoerd dan opgenomen, er is sprake van dehydratie.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.bruheze.eu/Pages/page.php?p=328
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alcohol is eigenlijk een vergif en het kost voor uw lichaam een hoop energie en water om dat vergif weer uit uw lichaam te krijgen. als u na het drinken van veel alcohol vervolgens gaat slapen zult u daarom bij het in de ochtend wakker worden een ‘kater’ gevoel hebben omdat uw lichaam aan het uitdrogen is. het is dan belangrijk om veel
water te drinken zodat uw lichaam zich sneller kan herstellen

Toegevoegd na 42 seconden:
http://www.tipadvies.nl/kater-tips.html