Hoe maak je wijn uit fruit?

Kilo's pruimen hangen aan de boom. Wijn dan maar. Maar hoe te werk gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.9K

Het beste antwoord

Pruimenwijn:

Ingrediënten:
pruimen : 3 kg

suiker : 1,5 kg
water : 5 ltr
gistvoedingszout : 2 gr
pecto - enzymen : 1 gr

Werkwijze :

Dit is een recept voor 5 liter pruimenwijn.
De pecto - enzymen vergroten de sap opbrengst omdat de enzymen de celstructuur van de pruim afbreekt.
Hoe minder water u gebruikt (of hoe meer pruimen) hoe meer body de pruimenwijn zal krijgen.
Spoel de pruimen goed af. Verwijder zoveel mogelijk pitten. Doe de pruimen inclusief het water en de helft van de gist in een gistingsvat en laat dit mengsel 2 dagen staan.
Na 2 dagen pulpgisten, zeeft u het mengsel.
Los de suiker goed op in de most en voeg dan de rest van de gist toe. Na een paar uur zal de gisting goed op gang komen.
De most teruggieten in de gistingsfles, (de gistvoeding toevoegen) en laten uitgisten. De wijn laten klaren op een frisse plaats.
Deze wijn is na het bottelen na 3 of 4 maanden goed drinkbaar.

Op deze site (zie bron) vind je nog meer recepten voor vruchtenwijnen. Zoals appelwijn, bananenwijn, vlierbessen en bosbessenwijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat schijnt niet zo heel moeilijk te zijn:
http://eten-en-drinken.infonu.nl/bier-en-wijn/35536-zelf-wijn-maken.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wellicht heb je hier iets aan?
http://www.bibere.com/Recepten/pruimenwijn_106.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ingrediënten
3 kg pruimen
1700 gr. suiker
4,5 liter water
giststarter (bordeaux) en voedsel
pecto-enzymen
1 pond tarwe of gerstemeel

Hulpmiddelen
Platic emmer met deksel
gistingsflessen met waterslot
wijnflessen en kurken
hevel, zeef

Voorbereiding
Maak de pruimen met een stamper stuk, maar pas op dat je de pitten niet breekt.
breng 2 liter water aan de kook en giet dat over de pruimen
Voeg, na afkoeling de pecto-enzymen toe en de rest van het water.
Laat 2 dagen staan

Bereidingswijze
Zeef. De most hoort al helder te zijn. Breng de most aan de kook en giet dit over de suiker. Roeren. Als de vloeistof 21 graden is de giststarter toevoegen.
Doe over in de gistingsfles (5 en 2 liter) en doe een kap met waterslot erop.
Ca. 3 maanden laten gisten.
Bottelen als de gist is uitgewerkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pruimenwijn.

Ingrediënten:

Hoeveelheden:

pruimen
3000 gr

suiker
1500 gr

water
5 L.

gist en gistvoedingszout

Pecto-enzymen

De pecto-enzymen vergroten de sap opbrengst omdat de enzymen de celstructuur van de pruim afbreekt. Hoe minder water u gebruikt (of hoe meer pruimen ) hoe meer body de pruimenwijn zal krijgen.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van toevoegingen in wijnen. Mijn wijnen worden ook altijd (voor zover mogelijk ) gemaakt van de basis grondstoffen. Spoel de pruimen goed af. Verwijder zoveel mogelijk pitten. Doe de pruimen inclusief het water en de helft van het gist ( en eventueel pecto-enzymen ) in een gistingvat en laat dit mengsel 2 dagen staan. Na 2 dagen pulp gisten zeeft u het mengsel. Los de suiker goed op in de most en voeg dan de rest van de gist toe. Na een paar uur zal de gisting goed op gang komen. De most teruggieten in de gistingsfles, (de gistvoeding toevoegen) en laten uitgisten. Deze wijn is na het bottelen na 3 of 4 maanden goed drinkbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je wel eens pruimenchutney gemaakt? Is echt lekker bij bijv. varkensvlees, andijviestamppot, spruitjes, Chinese rijsttafel enz.

Ik had vroeger ook een pruimenboom en heb ze heel veel ingemaakt. Op suikersiroop met peertjes en gember, met rode port en noem maar op. Maar de potten chutney vonden altijd gretig aftrek!!

Maak 1 kg. pruimen , 250 gr.uien en 250 gr. appels schoon en snijd alles in kleine stukjes.
Snijd 2 of meer rode Spaanse pepers heel klein ( met pitjes is het veel heter dan zonder, maar doe het naar smaak). Doe alles in een grote pan en breng met 4 dl. rode wijnazijn, 500 gr. lichtbruine basterdsuiker, 1 theel. zout, 1 theel. gemberpoeder, 1 theel. gemalen kruidnagel en 1 theel. kaneelpoeder aan de kook.
Zet het vuur laag en laat alles 1 uurtje sudderen. Af en toe roeren om aanbranden te voorkomen en evtl, nu en dan een scheutje rode wijnazijn toevoegen. De massa zal nu dik worden en ziet eruit als een niet te natte moes.
Heet vullen in brandschone (jam) potten die direct worden afgesloten. Zet de potten op zijn kop op een dubbelgevouwen theedoek weg om af te koelen.
Minstens 1 maand laten staan, de smaak wordt alleen maar beter.

Voor het geval dat je geen wijn meer wilt maken. (^..^)
~
amc