Muziekvraag

Ik snap hiervan echt niks..

Standaardtoonaard Verlaagde toonaard
c ces (= b)
d des
e es
f fes (= e)
g ges
a as
b bes

Hoe kan een ces een B worden? en een fes een e? Waarom is dat bij andere noten niet zo?

Kan iemand me dan goed uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik wilde een vraag stellen,de intro bestond uit 2 woorden
dat mocht niet nu zie ik dit gewoon""muziekvraag""
waarom mag de een wel en de ander niet?

Antwoorden (4)

Moet je even naar het klavier van de piano kijken.
Dan zie je dat het goed mogelijk is, om bij d, e, g, a en b, door een halve toon naar beneden te gaan, op een zwarte toets uit te komen.
Helaas lukt dat bij de c en f niet; want de zwarte toets ontbreekt. In de praktijk kom je op een b en e uit, en die toon klinkt natuurlijk ook zo, maar in de muziektheorie wordt dat een ces en een fes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De truuk is dat tussen de E en de F en tussen de B en de C maar een halve toonsafstand zit (in muziektaal heet dat een kleine secunde). Een verhoogde E wordt dan Eis maar dat is hetzelfde als F, een verlaagde F wordt Fes maar dat is gelijk aan E. Een verhoogde B wordt dan Bis maar dat is hetzelfde als C, een verlaagde C wordt Ces maar dat is gelijk aan B.
Amadea
13 jaar geleden
Omdat er in ons c-d-e-f-g-a-b-c tonensysteem (do-re-mi-fa-sol-la-ti-do) tussen de e en de f maar een halve toon zit en tussen de b en de c ook. Dus als je de f met een halve toon verlaagt, noem je hem fes, omdat je van de f uitging, maar hij klinkt gelijk aan de e. Bij de ces is dat hetzelfde verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het als volgt voor je nemen.

Neem het toetsebord (klavier) van een piano of keyboard voor je. dan kom je tot de volgende conclusie:

Tussen de 'c' en de 'd' zit een hele noot (want er zit een zwarte toets tussen). Tussen de 'd' en de 'e' ook, maar als je kijkt naar de afstand tussen de 'e' en de 'f' is deze afstand maar een halve noot (want er zit geen zwarte toets tussen).

En wat doet het achtervoegsel 'es' achter een letter van een noot nou, deze verlaagt de noot met een halve toon. Aangezien de afstand tussen de 'e' en de 'f' een halve noot is, wordt een fes dus een e.

Het zelfde principe precies het zelfde voor de ces, want tussen de 'b' en de 'c' zit ook een halve toon. Dus wordt een ces een 'b'.

Ik weet niet of je ook al met de 'is' achtervoegselen werkt, maar dit werkt precies hetzelfde, deze verhoogd de noot namelijk met een halve toon. Zo wordt een 'eis' een 'f' en een 'bis' een 'c'.