Waarom is de bassist bij (live) video registraties altijd het minst in beeld in vergelijking met de rest van de band / groep?

Dat vraag ik mij al jaren af. Zeker gezien de bassist samen met de drummer de basis vormt binnen de meeste genres.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het zit ook vaak in de aard van het beestje.. De zanger is meestal een aandachtvrager, ook in het gewone leven, daarnaast de gitarist. Hoe belangrijk zijn rol ook is, is de bassist vaak zelf ook een persoon die met minder aandacht genoegen neemt, hij weet wel wat hij waard is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, het bekende "tweede viool"spelen

Andere antwoorden (4)

Binnen een band wordt de zanger en de gitarist meestal als meest belangrijk gezien, omdat ze meestal het meest bekend en populair zijn. Daarom worden deze personen meer in beeld genomen in de clips en bij optredens.

Echter doordat ze meer in beeld zijn...
Zo wordt het allemaal toch een beetje in stand gehouden. Ben zelf een fan van basgitaar en vind het ten onrechte dat aan dit instrument zo weinig aandacht wordt besteed. Van mij mogen de videoregistraties ook wel wat anders opgezet worden.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Waarschijnlijk vindt men de zanger het belangrijkst, omdat hij de melodie en tekst het beste weergeeft? Is zo maar een idee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bassist verzorgt samen met de drummer het fundament van de muziek, dat is onontbeerlijk voor een prettig stuk muziek maar tevens door zijn regelmaat het minst spectaculair.
Waar de drummer door zijn beweeglijkheid nog wel eens een aardig beeld oplevert is er in visueel opzicht aan een bassist weinig te beleven.
Daarbij zijn bassisten ook meestal niet de meest flamboyante groepsleden; al met al voor beeldregistratie niet erg interessant, daar kan geen muzikaliteit tegen op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er maar net aan wat voor band het is. Tijdens het North Sea Jazz Festival worden ook opnames gemaakt, daar treden ook bands op die om de bassist draaien. Bij de opnames van Marcus Miller(bassist) zie je bijvoorbeeld vooral hem.

En het ligt eraan of er solo's gespeeld worden, want ook een bassist kan een solo hebben en als die bassist z'n solo aan het doen is wordt hij/zij ook meestal in beeld gebracht.