Heeft de paparazzi auteursrechten?

Stel: iemand van de paparazzi maakt een foto van een bekende politicus. Een andere journalist gebruikt die foto voor zijn eigen artikel in een krant. Mag dit zomaar? Of heeft de paparazzi ook auteursrechten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.6K
Pieterke
4 jaar geleden
Een krant heeft zijn eigen fotografen en zal dus geen foto van een paparazzo gebruiken. Bovendien hebben kranten zelf al genoeg foto's van bekende politici, die hebben echt geen foto's van paparazzi nodig.
Amadea
4 jaar geleden
Nee, paparazzi hebben geen auteursrechten op illegaal geschoten foto's.
LeonardN
4 jaar geleden
@Amadea
Nergens staat of wordt gesuggereerd dat de geschoten foto's illegaal zouden zijn.
Politici fotograferen is al snel iets wat valt onder nieuwsgaring.
Als blijkt dat een foto niet gemaakt had mogen worden, is het niet zo dat het auteursrecht dan vervalt, of iig dat dan een andere krant zomaar die foto mag gebruiken.
SentWierda
4 jaar geleden
De reacties van Pieterke en Amadea zijn niet gestoeld op de realiteit. Bijvoorbeeld: dat een krant zijn eigen fotografen heeft, is onjuist. Noem mij één krant waarbij dat het geval zou zijn....
Pieterke
4 jaar geleden
@SentWierda: Ze hebben die fotografen niet in vaste dienst maar werken wel met vaste fotografen.
LeonardN
4 jaar geleden
Of er geen krant is die zelf een fotograaf heeft weet ik niet, maar ik weet wel dat kranten veelal met freelance-fotografen werken.
https://www.trouw.nl/cultuur-media/fotojournalisten-leggen-vrijdag-hun-camera-s-neer~ba6f7572/
SentWierda
4 jaar geleden
@Pieterke. Er is geen krant die uitsluitend werkt met fotografen in vaste dienst. Er zijn -tegenwoordig- nog nauwelijks fotografen in vaste dienst.
Bijna alle fotografen zijn freelancers. Daarnaast betrekken kranten foto's van fotopersbureaus. En ook maken journalisten soms foto's bij hun eigen artikelen.
LeonardN
4 jaar geleden
@Pieterke Stel dat een paparazzo de eerste foto maakt van Mark Rutte en zijn nieuwe vriendin (zeg Eva Jinek).
Dan springen vast wel een paar kranten daarop. Of ze nu zelf fotografen in dienst hebben of dat ze nu vaak gebruiken maken een vast koppeltje freelancers, dat maakt niet uit.
ALS een krant de beslissing neemt om een foto gemaakt door wie dan ook (paparazzi inclusief) te plaatsen in haar krant dan zullen ze de auteursrechthebbende (vaak de maker) daarvan om toestemming moeten vragen, en dat zal dan ook altijd gepaard gaan met een financiële tegemoetkoming...
Een oude foto van Mark Rutte en een oude foto van Eva Jinek plaatsen is dan niet zo interessant.
Iedereen wil dan even de twee hand in hand zien lopen. Paparazzi hebben net als alle anderen auteursrecht op hun werk. Ik kan me best voorstellen dat toentertijd de eerste foto van Maxima en Willem Alexander gemaakt door Van Tellingen is geplaatst in meerdere kranten (na betaling).

Antwoorden (1)

JA.

Auteursrecht geldt op elk uniek en creatief werk. Dus ja ook op het werk van paparazzi rust auteursrecht.
===
Als jij dus een foto maakt zit daar ook vrijwel bijna altijd automatisch auteursrecht op, en mag die foto dus ook niet zomaar door iedereen gebruikt worden zonder jouw toestemming.
Toegevoegd op 10 januari 2020 17:28: tekst
4 jaar geleden
SentWierda
4 jaar geleden
Een juist antwoord. Voor de volledigheid: er ontbreekt een element en dat is dat er behalve auteursrecht ook citaatrecht bestaat. Voor alle duidelijkheid: citaatrecht heeft niet alleen betrekking op tekst maar ook op foto's. Wie meer hierover wil weten, kan gaan googelen.