Wat was de reden waarom tot 1989 commerciële radio en tv verboden was in Nederland?

Tot 1989 was commerciële radio en tv verboden in Nederland en probeerde men allerlei iniatieven op dit gebied tegen te houden. In die tijd werd de publieke omroep sterk gereguleerd door de overheid, was dit om dat ze bang waren om de controle over mensen te verliezen en de mensen dmv propaganda te beïnvloeden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.6K
LeonardN
4 jaar geleden
@KeesWim "Illegale zenders konden storen en werden daarom regelmatig ‘uit de lucht’ gehaald."
Dat is een zichzelf verslaand argument.
Die zenders waren ook illegaal OMDAT ze nooit gelegaliseerd konden worden.
Mooiste voorbeeld is Veronica, die legaal haar eigen zender wilde,
https://nl.wikipedia.org/wiki/Radio_Veronica_(zeezender)#Strijd_op_de_vaste_wal
maar dat geweigerd werd. Zo moesten ze dus in het publieke bestel opereren. "nog over de ether werd gezonden"
En waarom is dat niet de dag veranderd dat het signaal ook over de kabel ging (CAI)? Uiteindelijk heeft RTL4 (toen RTL-Veronique) met een enorm snuggere constructie https://nl.wikipedia.org/wiki/U-bochtconstructie zich op de Nederlandse kabel weten te krijgen. Toen men daar niks aan kon doen, daarna is de politiek pas een keer akkoord gegaan om commerciële zenders toe te laten. https://nl.wikipedia.org/wiki/Commerciële_televisie#Nederland Dat was dus echt een voornamelijk politiek spel, en geenszins een technisch probleem.

Antwoorden (1)

Nee. Op basis van een bron (waarnaar verwezen wordt) is het op Wikipedia als volgt verwoord:

"Het duurde in Nederland tot 1988 voordat een commercieel kanaal toegang kreeg tot de kabel. Daarvoor was het beleid dat commerciële televisie buiten het Nederlandse omroepbestel werd gehouden. De filosofie was dat een pluriformiteit aan stromingen en meningen – waarmee de Nederlander zich een beeld van de 'werkelijkheid' moest kunnen vormen – slechts gestalte kon krijgen als dit zonder winstoogmerk gebeurde. Commerciële televisie werd zo gezien als bedreiging van de democratie zelf.[1]"

Sterk aangezet maar wel een leidende gedachte. De gedachte aan "Amerikaanse toestanden" met progranma's van niet al te hoge kwaliteit met om de haverklap reclameblokken was niet aantrekkelijk. Ook zouden de reclameopbrengsten van de STER naar verwachting teruglopen. (Een van de financieringsbronnen van de publieke omroep).

De bezwaren zijn -denk ik- waarheid geworden. Veel meer "plat vermaak" (want bij de commerciëlen zijn de programma's slechts vulling tussen de reclameblokken. De reclame betaalt de programma's). En verder, helaas, een verschraling van het aanbod van de publieke omroepen die gedwongen moesten gaan samenwerken.

Lang geleden kon je aan verschillende programma's echt de identiteit van de omroep afleiden. Zo had de EO door-en-door christelijke programma's. Door alle bezuinigingen op de publieke omroep is er steeds meer verwatering van de identiteit ontstaan en lijken de programma's steeds meer op die van de commerciëlen: fastfood voor de kijker.