Hoe lang duurt het voordat net verschenen boeken, dvd's e.d. in de bibliotheek te vinden zijn?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (2)

Openbare bibliotheken ontvangen hun materialen via Biblion.
Boeken en dergelijke worden bij Biblion besteld. Zij leveren dan aan de betreffende bibliotheek.
Indien een bibliotheek weet dat een boek een groot succes gaat worden, kunnen ze via een speciale procedure een boek binnen twee weken in de bibliotheek krijgen.
Standaard duurt dit proces tot zo'n twee maanden.

Bronnen volgen:
https://www.nbdbiblion.nl/
https://nl.wikipedia.org/wiki/NBD_Biblion
De bibliotheek in Drenthe geeft dit antwoord:
(Zie foto)
Anders moest je veel doorklikken.
Toegevoegd op 18 juni 2019 15:27: tekst, afbeelding
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
Met die tekst wordt niet een nieuw op de markt verschenen titel bedoeld, maar reeds in de winkel verkrijgbaar materiaal waar een klant een verzoek tot aanschaf voor doet bij de bibliotheek. Als de windowtime voorbij is dan ligt het boek of de schijf twee maanden later te leen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De windowtime bestaat inderdaad. Alleen is sinds 2017 steeds meer verzet, ook vanuit uitgevers en auteurs. Vaak wordt deze niet meer gehanteerd in bibliotheken.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De sperperiode of window time is ingevoerd om een evenwicht te vinden tussen commerciële belangen en de taken van de openbare bibliotheek. De sperperiode geldt enkel voor audiovisuele werken en duurt tot twee maanden na de eerste verspreiding. De eerste verspreiding of releasedatum van de drager dient te worden achterhaald a.h.v. het internet of de verkoper. Tijdens de sperperiode mag de drager niet worden uitgeleend.
Is een citaat. Niet om gelijk te halen hoor.
Door de enorme digitalisering schijnt toch het een en ander te veranderen.
Dat is per bibliotheek verschillend. Belangrijk is om zo vroeg mogelijk te reserveren, dus voordat het boek (of een ander artikel) arriveert. Want als je zonder reserveren nr.10 bent die een boek wil hebben, dan kun je zomaar 10 x 4 weken wachten...
Van bestsellers komen trouwens vaak twee of meer exemplaren binnen, dus dat bekort de wachtperiode.