De amplitude is de grootte, of sterkte, van een trilling. Dit kan een mechanische trilling zijn van bijvoorbeeld een snaar van een harp, of de daardoor ontstane geluidsgolf, of van enig ander cyclisch in de tijd variërend verschijnsel. Omdat een golfverschijnsel steeds in grootte varieert zal de waarde van die golf ook steeds variëren. De amplitude is nu de waarde vanaf de nul tot aan de maximale uitslag of sterkte van die golf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik neem mezelf iedere keer weer voor om zo n simpele vraag niet te beantwoorden. Eenmaal het woord amplitude googelen en je komt in Wikipedia en dan weet je het.
Dit soort vragen horen hier echt niet meer thuis!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amplitude geeft de drukverschillen aan.
De amplitude van een luide toon is groter dan de amplitude van een zachte toon.
Als het geluid is weggestorven dan word de amplitude 0.
Hoe groter de amplitudo hoe luider de toon.
.