Wat voor muziek moet ik verwachten op een feest dat oldskool meets newskool heet?

Ik heb van iemand kaarten gekregen voor dit feest maar ik vroeg mij af wat voor muziek ik op dat feest zou kunnen verwachten. Ik wil namelijk graag weten welke dansjes daar bij horen zodat ik mijn dancemoves nog wat kan bijspijkeren voor die tijd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Oldskool en newskool zullen in dit geval duiden op subgenres van het genre hardcore house/gabber.
Deze subgenres behelzen met name verschillende tijdperken. Oldskool (pakweg 1991 tot 1997) en Newskool (hardcore van na 1997).

De term newskool/new style/new school werd bij mijn weten voor het eerst gebruikt in de track No New Style van The Masochist uit 1998.
De term oldskool/old school bestaat bij de gratie van de term newskool. (zonder nieuw geen oud, zeg maar)

Muzikaal zijn er ook verschillen aan te wijzen.
Old school is herkenbaar aan een wat simpelere opbouw. Destijds werden tracks voor een groot deel nog met elektronische instrumenten geproduceerd die anno 2015 klassiekers genoemd mogen worden, zoals de Roland TR-909 drummachine, de Roland Alpha Juno synthesizer en de Roland TB-303 bassynthesizer.
Een goed voorbeeld is Buzz Fuzz - D-Leria; deze track bestaat uit niet veel meer dan voornoemde instrumenten en heeft nog een duidelijke oorsprong in de acid house.

New school is vaak wat 'gelikter', iets trager en harder.
De tracks worden grotendeels digitaal gecomponeerd in een MIDI sequencer (software).
Er worden invloeden uit wat recentere genres, zoals dubstep (wobbles) gebruikt.
Persoonlijk vind ik de meeste new school tracks een beetje klinken als kazige vocal/energy trance met een hardere beat.
Bijvoorbeeld Korsakoff - Lyra.

Qua dansjes: tja, dat laat zich raden, toch?
Hakken tot je een ons weegt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Old_school_hiphop
http://en.wikipedia.org/wiki/New_school_hip_hop Volgens mij zit de oorsprong van die termen in de hip hop en wordt het nu op alles toegepast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was mij niet bekend...
Dan zit er op dit moment weinig anders op dan wachten op een reactie van de vraagsteller. ;)
Kan echt alles zijn. Aangezien old school en new school zowel in dance, rock als hip hop wordt gebruikt. Net als hardcore en alternatief en mainstream voor van alles en nog wat kunnen staan als je de muziekstroming niet benoemt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Is het dit feest?

https://www.facebook.com/officialnopeisdopefanpage/timeline?ref=page_internal

Dan is het deep house/dirty house?! Je kan het daar horen iig daar zal je meer aan hebben aan mijn slechte gok.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou inderdaad goed dit 'Nope Is Dope' feestje kunnen zijn.
In dat geval slaat mijn antwoord de plank mis. ;)