Is het mogelijk om een muziekdoosje te stemmen?

Ik heb zo'n klein muziekdoosje, alleen deze klinkt vals. Is er een mogelijkheid om deze weer zuiver te krijgen? Hij zit namelijk in een heel mooie en bijzonder theedoos en ik vind het zonde dat hij zo klinkt.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Als het muziekdooesje vals is, is hij nooit zuiver geweest.
Het stemmen van zo'n doosje kost namelijk vele malen zoveel als het doosje zelf.
In principe is hij wel te stemmen.
Als de toon hoger moet worden moet je aan het uiteinde van zo'n tongetje wat meateriaal wegkrassen. De massa wordt dan minder.
Als de toon lager moet worden moet je aan de basis van het tongetje wat materiaal wegkrassen. Het tongetje wordt dan slapper.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed antwoord.
Goed schoonmaken (als deze ooit wel goed gestemd was) wil ook wel eens helpen. :)