Waar moet je op letten bij de aanschaf van een Cajon?

Ik sta op het punt een Cajon aan te schaffen echter er zijn er nogal wat! Zelfbouwpakketten, goedkope, dure, met snears. Dus waar moet je op letten? Wat is de beste houtsoort?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

De lol van het zelf bouwen zit hem natuurlijk in het feit dat je hem zelf je eigen 'klankkleur' kan geven. Dat heeft echter wel wat uitproberen nodig, waardoor je de bespaarde kosten ook zo weer kwijt bent ;-)

Zowel de zelfbouwpakketten als de instructies voor volledig zelf maken spreken van (berken) multiplex. Dat is niet alleen goedkoop maar ook makkelijk te zagen en te bewerken. Duurdere houtsoorten hoeven niet per definitie een betere klank te geven.

"Pakken wat je krijgen kan'' komt natuurlijk het dichts bij het idee van de originele Cajon, en kan wel eens heel verrassend goed uitpakken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wil je er kant en klaar 1 kopen, dan is het belangrijkste natuurlijk dat de gebruikte houtsoort niet te dun is (je moet er wel op kunnen zitten, en liefst lange tijd) , dat hij netjes is afgewerkt en dat de prijs in verhouding is tot de kwaliteit. En uiteraard of het geluid dat er uitkomt je bevalt. De keus voor een muziekinstrument maak je in de regel meer met je gevoel dan met je verstand. Het moet ' klikken' .